Ny sponsorsatsning för barn och unga i Norrbotten

Genom nya satsningen Samspel Norrbotten kan företag och organisationer skapa en tryggare och mer inkluderande tillvaro för barn och unga inom idrott och föreningsliv.

Thomas Folkesson kommunikationschef för LF Norrbotten, Helene Ljungstedt, chef marknad, kommunikation och hållbarhet för Coop Norrbotten, Ylva Löwenborg, regionchef för Rädda Barnen region nord, Petra Mörtsjö, verksamhetschef för RF-SISU Norrbotten, och Jens Lundqvist, ordförande för Bergnäsets AIK.

Thomas Folkesson kommunikationschef för LF Norrbotten, Helene Ljungstedt, chef marknad, kommunikation och hållbarhet för Coop Norrbotten, Ylva Löwenborg, regionchef för Rädda Barnen region nord, Petra Mörtsjö, verksamhetschef för RF-SISU Norrbotten, och Jens Lundqvist, ordförande för Bergnäsets AIK.

Foto: Pontus Johansson/Formsmedjan

Norrbotten2022-09-14 16:00

Samspel Norrbotten är ett samarbete mellan näringslivet, Rädda Barnen och RF-SISU Norrbotten. Företag som ansluter sig är med och finansierar Samspels verksamhet som syftar till att hjälpa föreningar att skapa en tryggare och mer inkluderande tillvaro för barn inom idrott, kultur och annat föreningsliv. För föreningar är deltagandet gratis.

— Alla barn och unga ska ha rätt till en trygg och inkluderande idrott – i en trygg och säker föreningsmiljö, säger Thomas Folkesson, kommunikationschef för LF Norrbotten, som var med och tog initiativet till Samspel och finansierar projektet under två år.

— När föreningen anmäler att man vill vara med i satsningen går vi tillsammans igenom vad föreningen behöver göra för att bli en "samspelare". RF-SISU Norrbotten kan stötta med behovsanpassad utbildning och hjälpa till i processen att arbeta fram handlingsplaner för en trygg och inkluderande idrott, säger Petra Mörtsjö, verksamhetschef för RF-SISU Norrbotten.

Uppföljningen av föreningarnas arbete sker genom en enkät som medlemmar, föräldrar och ledare fyller i, berättar Thomas Folkesson.

Coop Norrbotten och Norr media har anslutit sig som så kallade "samspelare". I Norr Medias affärsidé ingår att medverka till att göra regionen till en bättre plats att leva och verka i och samspel är ett exempel på initiativ som Norr Media stöttar i det syftet, berättar Mats Ehnbom, vd för Norr Media.

– Att medverka till att barns idrottande sker i en trygg och inkluderande miljö känns oerhört viktigt. Samspel bidrar till en form av certifiering av föreningar och bidrar i allra högsta grad till att idrottsutövandet blir precis den där fantastiska upplevelsen för barn och unga som vi alla vet att den kan vara, säger han.

Fler företag väntas ansluta sig.

– Vi har ett antal företag som är intresserade som vi ska träffa under hösten, säger Thomas Folkesson.

Hur gör företag eller organisation som vill ansluta sig?

– Man går in på Samspels hemsida och fyller i att man vill vara med. Sedan kontaktas man av projektet, säger Thomas Folkesson och fortsätter:

– Det känns jätteskönt att vara i gång. Förhoppningsvis vill Rädda barnen och RF-SISU också köra i gång det här på andra platser i Sverige.

Samspel

Samspel initierades av LF Västerbotten, Rädda Barnen och RF-SISU Västerbotten tillsammans med Skellefteå Kraft, OK Västerbotten, VK Media, Upab, Boliden, Bostaden, Balticgruppen, Umeå Kommun och Norra Skog, innan Coronapandemin 2020. Hösten 2021 spred sig Samspel norrut via LF Norrbotten som tillsammans med Rädda Barnen region Nord och RF-SISU Norrbotten började bygga en plattform för Samspel i Norrbotten som nu sjösätts.

Den som vill vara med kan gå in på Samspelnorrbotten.se.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!