Under sju år har antalet gästnätter i Norrbotten ökat och omsättningen i besöksnäringen har vuxit med 60 procent .Turismen i området Nordkalotten har sedan en tid tillbaka varit stark men nu stärks den än mer. Genom ett EU-projekt har företag på Nordkalotten valt att samverka om marknadsföringen. Projektet går under namnet Interreg-projektet och omfattar även Nordnorge. Ett 140-tal företagare har valt att vara med.
– Att företagen på Nordkalotten valt att samverka om marknadsföring och att utbyta erfarenheter, har tagits mycket väl emot av bland annat de turoperatörer som säljer besöksnäringen till andra länder, säger Erika Mattsson, vd för turistorganisationen Swedish Lapland Visitors Board till SVT Norrbotten.
Ett av de svenska företagen som är med i projektet ägs av Johan och Sara Väisänen. De har tre turistanläggningar i Tornedalen och har sedan starten 2005 investerat 65 miljoner kronor i sin verksamhet.
– Vi valde att etablera oss i Tornedalen på grund av den naturliga gästfriheten, men framför allt för möjligheten till samverkan. Tornedalen har flygplatser på både sidor om gränsen. För oss är vintern huvudsäsong men sommaren växer. Att vara med i projektet ser vi som en möjlighet att stärka samarbetet. Gästerna som vi vill få hit ser inga gränser, säger Johan Väisänen till SVT Norrbotten.