– Många besök idag innebär att man har ett samtal - inte att det är en fysisk undersökning. Och ett samtal kan man ha öga mot öga, men många samtal kan föras via en chatt också, säger Pia Näsvall, chefsläkare på regionen.
Näsvall är en av dem som varit med på resan mot regionens nya vårdingång "Digitalen" - som under torsdagen blir verklighet för norrbottningarna.
– Det finns en efterfrågan kring det här, man förväntar sig att kunna koppla upp sig och ha mycket kontakt via digitala ingångar.
"Digitalen" innebär att man via sin dator eller mobil går in på regionens hemsida för att söka vård. Först får en chatta med en robot, men därefter kan sjukhuspersonal hjälpa till. Den chatten är gratis, men om ett videomöte eller fysisk träff med sjukvårdspersonal behövs, kostar det 200 kronor för patienten.
– Jag tror att många kommer använda den, även de äldre. Ibland tror vi att det bara är yngre som använder det här, men man har sett på andra ställen att det är ganska bred spridning i ålder. Alla kommer inte vilja, och alla behöver inte, men det kommer att vara tillgängligt, och jag tror att många kommer välja det.
Genom åren har norrbottningarna sökt vård hos privata nätdoktorer för miljonbelopp - en nota som region Norrbotten får stå för. Men enligt Näsvall handlar inte "Digitalen" om att konkurrera ut något alternativ, även fast det skulle minska regionens kostnader.
– Vi har kostnader kopplat till de privata vårdgivarna, och det kommer vi ha fortsättningsvis - om man väljer att koppla upp sig mot dem. Väljer man regionens alternativ så blir det mindre kostnad för dessa - men i dagsläget är det inte det vi fokuserar på. Vi vill kunna erbjuda något som är bättre för våra medborgare, det är det som är viktigt.
Och även om "Digitalen", som kostat regionen runt en halv miljon kronor, just nu ses som ett komplement till den övriga vården - så finns större visioner för framtiden.
– Vi har ett större mål som innebär att man ska komma i kontakt med vården via en ingång - en digital ingång. Det målet är svårt att säga när vi når, men vi måste ju börja nånstans för att nå dit. Låt säga kanske om fem till tio år.
Men den som vill kontakta vården på ett mer traditionellt sätt, som till exempel genom telefon, behöver ännu inte oroa sig.
– Den vägen är självklart öppen precis som vanligt, säger Pia Näsvall.