Fotograferingsförbudet infördes i oktober förra året, men drönarlagen ifrågasattes av många, och från och med i dag behövs det inte längre något specialtillstånd.
Michael Törnqvist tycker det var bra att förbudet infördes.
– Det var sådan hysteri innan. Och branschen behövde saneras, säger han.
Han är också säker på att reglerna för drönare kommer skärpas.
– Jag tror att alla i Sverige kommer få registrera sin drönare. Och man kommer nog behöva logga in för att kunna lyfta. Efter vad jag har förstått pratas det också om att införa ett körkort.
Han medger dock att förbudet kostade honom en hel del pengar.
– Helt klart, säger han och fortsätter:
– Jag har kunnat fortsätta att ta på mig de uppdrag som varit inom inhägnade områden. Och journalistiska uppdrag har juristerna sagt varit okej att göra. Men det är många av de jag gjort reklamuppdrag åt som valt att avvakta eftersom de varit oroliga för att få problem. Och jag har fått tacka nej till alla uppdrag i tätbebyggda områden.
Enligt honom är det många fotografer som har kringgått lagen.
– Det har gått att komma runt lagen. Jag vet att vissa har väntat med att slå på sin kamera till drönaren varit så pass högt upp att det inte gått att känna igen människorna på marken. Och eftersom det varit tillåtet för företag från andra EU-länder att filma här har en del registrerat sig Finland i stället.
Michael Törnqvist tycker också det vore bra om det infördes ett körkort och registreringskrav.
– Det måste finnas någon form av kontroll på den här branschen. För annars kommer det att gå åt skogen, säger han.
Läs också:Antalet allvarliga drönarincidenter ökar