Norrbotten har sämst vägar i Sverige

Efter att ha kört 20 000 mil konstaterar M Sverige att Norrbotten har sämst vägar i Sverige, därefter följer vägarna i Västerbotten. Undersökningen visar en stor skillnad i vägkvalitet mellan norr och söder med påtagligt sämre vägar i skogs- och glesbygdslänen.

Skyltning som varnar för vägskada. Vägen återfinns i Sveriges näst sämsta län, Västerbotten.

Skyltning som varnar för vägskada. Vägen återfinns i Sveriges näst sämsta län, Västerbotten.

Foto: Tinika Häggström

Norrbotten2022-08-22 07:40

Kartläggningen har mätt ytojämheten i vägnätet i landet.

– Det finns ett starkt samband mellan vägsträckors ytojämnhet och försämrad trafiksäkerhet. Ett ojämnt underlag innebär sämre kontakt mellan väg och däck vilket resulterar i ett försämrat grepp. Olyckskvoten ökar i takt med ökande ytojämnhet. Inte minst ökar risken för singelolyckor kraftigt på ojämna vägar, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige, i ett pressmeddelande.

Mätresultaten synliggör en stor skillnad i vägkvalitet mellan norr och söder med påtagligt sämre vägar i skogs- och glesbygdslänen. Sämst är vägarna i Norrbottens och Västerbottens län.

– Vår mätning bekräftar att vägarna är sämre i norra Sverige. I norr är vägarna mer utsatta för tjälskador. Dessutom är vägunderhållet underfinansierat vilket drabbar Norrland och landsbygden, när Trafikverket tvingas prioritera de högtrafikerade vägarna mellan storstäderna. Skogslänen kommer att stå som förlorare med sämre trafiksäkerhet och längre pendlingstider som följd, säger Tony Gunnarsson.

Ytojämnheten kan ha en effekten på trafiksäkerheten framförallt i och med halt väglag. Den ojämna ytan leder också till ökat buller, minskad komfort, förslitningar på fordon, sämre avrinning och sämre vinterväghållning.  

De bästa vägarna i Sveriges vägnät är Europavägarna framförallt pekas men det finns kortare sträckor på E18, E4 och E6 som inte håler hög kvalitet. När det kommer till riksvägar är det flera vägar med längre vägavsnitt som har en sämre kvalitet medan många länsvägar har betydligt sämre resultat. 

– Vi väntar oss sämre vägar framöver. Nedbrytningshastigheten av vägnätet går allt snabbare till följd av ökad mängd tyngre trafik och eftersatt underhåll. Trafikverket har en underhållsskuld till vägnätet på 23 miljarder kronor och tvingas fokusera på akuta lappningsåtgärder. Oroligheterna i omvärlden har dessutom ökat priserna på insatsvaror för asfaltsproduktion, vilket gör att många infrastruktursatsningar får skjutas upp eller ställas in, säger Tony Gunnarsson, i samma pressmeddelande.

                                                                                              

Sämst vägar per län

Norrbottens
Västerbottens
Västmanlands
Örebro
Värmlands
Jämtlands
Uppsala
Gävleborgs
Dalarnas
Västernorrlands
Stockholms
Skåne
Kalmar
Hallands
Östergötlands
Södermanlands
Gotlands
Blekinge
Västra Götalands
Kronobergs
Jönköpings

Om undersökningen: Under 2021 körde Riksförbundet M Sveriges vägombud cirka 20 000 mil på svenska vägar och mätte vägkvaliteten med hjälp av en teknik där en vibrationssensor inbyggd i en smartphone registrerar ojämnheter i vägen.

Fakta: M Sverige

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!