Folke Stenvall tog emot utmärkelsen som EY Entrepreneur of the year i finalen för region Norr. Han har sedan barnsben varit engagerad i familjeföretaget Stenvalls trä som i dag är en sågverkskoncern med miljardomsättning. Bolagets affärsidé är att tillverka förädlade trävaror som motsvarar kundernas krav på kvalitet, dimension och profil. Bland kunderna finns också många byggvaruhandlare och möbeltillverkare i Norden och Europa. Det spån och pellets som produceras används till djurströ och lokal energiförsörjning till såväl privata bostäder som industrier. Utöver att tillverka högklassiga träprodukter har Stenvalls Trä bidragit till att skapa arbetstillfällen i hela Norrbotten. Det skriver EY i ett pressmeddelande.
– Vinnaren Folke Stenvall har verkligen förmågan att se möjligheten och tro på det han gör. Han har en enorm drivkraft och vill även inspirera andra entreprenörer. Han bestämde sig att vara bäst på det han gör och det har han tydligt bevisat med hans familjeföretag. Jag önskar honom och alla andra norrländska vinnare lycka till i Sverigefinalen, säger juryordförande Niklas Jonsson, vd för Norrlandsfonden.
Motivering: "Vinnaren av EY Entrepreneur of the year har ända sedan barnsben lärt sig att se möjligheter. Devisen 'allting är möjligt' genomsyrar entreprenören. Sedan slutet av åttiotalet har entreprenören, tillsammans med sina syskon, utvecklat verksamheten från den lilla klingan till den stora spelaren. Med mod, handlingskraft och äkthet förädlar entreprenören hela stocken."
Juryn bestod av Jonas Olert, ägare och styrelseordförande för Northbike Sweden ab, Petter Mikaelsson, serieentreprenör Kung fu invest ab, Sofia Ekström, delägare och vd för Ekström invest i Umeå ab, och Anna Edman, fastighetschef för Nybergs fastigheter och förvaltning ab. Juryordförande var Niklas Jonsson.
– Nu har vi startat vår turné för att utse de mest framgångsrika entreprenörerna i runt om i Sverige. Kul att vi år har ett fysiskt event och att vi på plats fick hylla Norrlands främsta entreprenörer. Jag är imponerad av Folke Stenvall som såg möjligheter för hans familjeföretag när omständigheterna var tuffa. Ska bli spännande att följa Folke och även övriga Norrlandsvinnare i den nationella finalen, säger Patric Birgersson, ansvarig för EY Entrepreneur of the year i region Norr.
Under kvällen delades fler priser ut. "Årets kvinnliga stjärnskott" gick till Petra Hilleberg, från Hilleberg the tentmaker ab. "Årets manliga stjärnskott" gick till Edel Puntonet, från Jo kommunikation ab.
Motivering för Årets kvinnliga stjärnskott: ”Med stor beslutsamhet och ett enormt driv och engagemang har vinnaren av årets kvinnliga stjärnskott under de senaste fem åren fördubblat koncernens resultat. Hon har, trots att många påstod att det inte skulle vara möjligt, förverkligat sin barndomsdröm och med stor framgång introducerat varumärket på den amerikanska marknaden. Bästa kvalitet på ALLT - från produkt till kundservice är högsta prioritet för denna superentreprenör som idag levererar till hela världen.”
Motivering för Årets manliga stjärnskott: ”Med hög energi och mod att pröva på nya saker har entreprenören skapat en snabb tillväxt i sina företag. En prestigelös ledare som vill skapa tillväxt genom att få personalen att dela sina tankar och idéer. Han tar sig an nya utmaningar genom att fokusera på möjligheter och inte på hinder. Entreprenören har visat att det är möjligt att förverkliga sina visioner genom hårt arbete och drivkraften att förbättra för sig själv och andra”.
”Bästa internationella tillväxt” tilldelades Lars Eklund och Kenth Eklund, från Sunds fibertech group ab.
Motivering: ”Programmerade från unga år att 'aldrig starta eget' har de gjort det smått omöjliga möjligt. Verksamheten har på sex år gått från noll till 220 miljoner kronor i omsättning och har nu siktet inställt på att bli Sveriges nästa stora exportindustri. Med kontor runt om i världen så styr och utvecklar de industrin mot hållbarhet, mångfald och besparingar. Utvecklingen av nya produkter och patent sker framgångsrikt och innovativt tillsammans med kunder i världens alla hörn och exporten svarar för 99% av omsättningen. Entreprenörerna sätter Sverige och lilla Timrå på världskartan.”