Norra Sverige mer populärt än någonsin

Swedish Lapland ökade antalet gästnätter med fem procent och hade ett rekordår under 2018.

Erika Mattsson, vd Swedish Lapland.

Erika Mattsson, vd Swedish Lapland.

Foto: Sabina Nilsson

Norrbotten2019-02-07 16:18

Swedish Lapland går som tåget. Den preliminära inkvarteringsstatistiken från SCB visar att man ökar med 5 procent i antalet gästnätter under 2018 sett till hela året och Erika Mattsson, vd och projektledare gläds framför allt över att ökningen sker över alla säsonger och utspritt över de olika resmålen.

– Det jag tycker känns bra är att när vi följt statistiken så ser vi en ökning på alla platser. Vi börjar också se att vi ökar ganska jämt över året och det är ju att skapa en basnäring och en hållbar näring som kan ge sysselsättning och få våra unga att stanna här och fortfarande kunna jobba i en internationell miljö. Vi har vind i seglen och känner oss stärkta kring våra starka säsonger, men vågar också börja säga att nu vill vi, till exempel, börja fokusera på hösten.

Mattsson lyfter också ett antal orsaker som en förklaring till varför Swedish Lappland går fortsatt framåt. Hon tar upp regionens satsning på besöksnäringen, entreprenörernas engagemang och tro och kanske främst närheten till det lokala, som en avgörande anledning till varför folk får upp ögonen för deras resmål.

– Vi ser en rådande trend i turismen globalt, att man intresserar sig för nya resmål och just det arktiska har seglat upp som något som finns av intresse helt enkelt. Det vi försöker erbjuda är ju också att välkomna folk till att dela vår arktiska livsstil här. Det skiljer sig litegrann från om man reser till väldigt stora turistorter. Här hamnar man närmare lokalbefolkningen, säger Mattsson.

Swedish Lapland

Destinationsvarumärket Swedish Lapland innefattar alla kommuner i Norrbotten, samt Skellefteå och Sorsele i Västerbotten.

Källa: Swedish Laplands hemsida

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om