Norr Media kunde innan affären erbjuda åtta digitala stortavlor i fyra städer i Norrbotten. I och med köpet äger Norr Media 16 skyltar och kan därmed erbjuda över 300 000 kontakter i sex städer - Kiruna, Boden, Luleå, Piteå, Skellefteå och Umeå.
– Vi gör detta för att ytterligare stärka vårt erbjudande till våra kunder. Affären gör oss till den största aktören på digitala skyltar i vår region, vilket är strategiskt viktigt. Samtliga skyltar har attraktiva lägen och ger därför maximal kundnytta, säger Mats Ehnbom, vd för Norr Media.
Norr Media kombinerar regionens starkaste räckvidd i nyhetsmedier, med titlarna NSD, Norrbottens-Kuriren, Piteå-Tidningen och Norrans nyhetssajter och papperstidningar, med gratistidningar och digitala stortavlor. Nära nog hela regionens befolkning nås av mediemixen varje vecka. I portföljen finns även NENT:s radiokanaler.
– Vi satsar för att möta kundernas behov. Hos oss kan kundernas få alla sina behov av marknadsföring och kommunikation uppfyllda, i regionens starkaste mediekanaler, säger Marie Burvall, försäljningschef i Skellefteå.
Affären innebär att Norr Media nu också etablerar skyltnärvaro på attraktiva lägen i Skellefteå och utökar innehavet i Piteå.
– Det här är mycket positivt för våra kunder – vi ser en stor efterfrågan på skyltar och det blir ett optimalt komplement till Norran och Norran.se, säger Marie Burvall.
– Ett välkommet tillskott som kommer att gynna våra kunder, säger Sabina Nilsson, försäljningschef i Piteå.
Säljare är NV Förvaltning ab i Skellefteå.
– För oss som säljare känns det bra att Norr Media fortsätter att utveckla DOOH (Digital out of home). Det är ett underskattat annonsforum, inte minst i kombination med reklamradio, säger Anders Westermark, investeringsansvarig vid NV Förvaltning.