Norge berett att skjuta till pengar för dubbelspår

Norska kommunikationsministern Ketil Solvik-Olsen öppnar för utbyggnad av dubbelspår på tungt belastade Malmbanan/Ofotbanen. Olika finansieringsmodeller ska undersökas.

Öppning. Norska kommunikationsministern öppnar för norska pengar till dubbelspår på Malmbanan/Ofotbanen.

Öppning. Norska kommunikationsministern öppnar för norska pengar till dubbelspår på Malmbanan/Ofotbanen.

Foto: Håkan Zerpe

Norrbotten2014-07-09 12:49

Som Kuriren nyligen berättade beräknas trafiken på järnvägslinjen Kiruna-Narvik slå i taket 2020. Trafiken har ökat kraftigt senaste åren och steg under första halvåret med 18 procent jämfört med samma period 2013.

En utredning av norska Jernbaneverket där även Trafikverkets deltog anger dubbelt så många tåg på banan efter 2020.

Utbyggnadskostnader på svenska sidan beräknas runt 12-15 miljarder kronor för dubbelspår. För norska delen är kalkylen cirka 11 miljarder.

Bekymret är förstås finansieringen. Utredningen pekade ut en väg där banavgifter skulle betala kostnaderna.

I ett oväntat utspel i norska tidningen Klassekampen gör Ketil Solvik-Olsen, Fremskrittspartiet, klart att det inte är aktuellt att ta in utbyggnaden i statens långtidsplan, Nasjonal Transportplan. Det finns inte tid till detta.

Transportådra

Han har läst nämnda utredning och är klar över behoven.

– Ofotbanen är en mycket viktig transportådra och blir så även i framtiden. Malmtrafiken ökar och är självfallet viktig, men potentialen för mer containergods mellan södra och norr Norge är också stor, säger han till Klassekampen.

Samarbete är nyckelordet.

– Här kan det ligga bra till med ett offentligt-privat samarbete där både svenska och norska staten är med och där också LKAB går in tungt på privata sidan. En annan modell som kan vara aktuell är ett statligt samägt svensk-norskt bolag som finansierar utbyggnaden.

På norska sidan betraktas utspelet, som gjordes efter att Ketil Solvik-Olsen besökt Narvik och åkt på banan, som ett klartecken till utbyggnad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!