Nedåt och uppåt i turistlänet

Gästnätterna minskar. Intäkterna ökar. Möjligen motsägelsefullt. Men länets turistchef Jan-Erik Jaensson blir upprymd.

GLADA BESKED. Marknadsföring och profilering av länets turism börjar ge resultat, konstaterar en nöjd länsturist-VD Jan-Erik Jaensson med anledning av sommarens turistsiffror.

GLADA BESKED. Marknadsföring och profilering av länets turism börjar ge resultat, konstaterar en nöjd länsturist-VD Jan-Erik Jaensson med anledning av sommarens turistsiffror.

Foto: Berndt Dimeus

NORRBOTTEN2008-10-02 06:00
Nutek kom på tisdagen med facit gällande årets turistsommar i Sverige. Statistiken omfattar månaderna juni, juli augusti på samtliga landets turistanläggningar.Undersökningen är uppdelad i två: Gästnätter per län. Och logiintäkter för belagda rum, stugor och bäddar.Tio procent
Beträffande gästnätterna hade Norrbotten 2006 och 2007 ökningar på drygt tio procent. Den trenden bryts. Sommaren 2008 minskar gästnätterna med 0,8 procent och hamnar på 468.500.Logiintäkterna ökar dock. Plussiffran blir 10,6 procent, tredje största ökningen i landet. -  Glädjande, kommenterar Swedish Laplands VD Jan-Erik Jaensson siffrorna. Det kan vara så att vi har lyckats med vår målgrupp som vi bearbetar. Vi siktar inte på att få hit så många gäster som möjligt, utan de som är mest lönsamma. Vi ser nu att de som kommer hit lämnar litet mer pengar efter sig.Swedish Lapland har anammat Visit Swedens filosofi i fråga om vilka man ska locka till Sverige: Människor som ännu inte fått barn; pigga i mogen ålder där barnen flugit ut; barnfamiljer och till sist affärsresenärer.-  Alla dessa är resvana, klarar sig själva, vet vad de vill ha, har ganska gott om pengar men ställer litet högre krav.Satsar på massturism
Bra för Norrbottens del, bedömer Jan-Erik Jaensson.-  Vår satsning är olika finska Lapplands som inte har det segmentet. Där satsar man mer på massturism med fruktansvärt stora anläggningar.-  Det är intressant att se sommarens statistik eftersom det kan vara så att vi börjar fånga vår målgrupp. Vi vill ju höja lönsamheten i näringen.Äta gott
Rapporter till Jan-Erik Jaensson från fjällvärlden pekar åt samma håll. Mindre gästnätter, större intäkter. Dessutom gjordes en marknadsundersökning i våras.-  Många ville njuta och äta gott på semestern. Jag tror att tiden är förbi med våningssängar och matsäck. Framförallt 50-talisterna vill leva litet bättre.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om