Nätverk ska fånga upp olyckor i norrlänen

Tätortskommunerna är hårt olycksdrabbade inom trafiken gällande de två nordligaste länen. Ett nätverk mellan kommunerna och Vägverket ska vända trenden. Gamla patentmetoder som säkra övergångsställen samt cirkulationsplatser ska nyttjas.

NORRBOTTEN2008-01-28 01:45
Antalet döda och svårt skadade i trafiken i Norrbotten och Västerbotten är betydligt högre i tätortskommunerna än i andra delar av länen. Det visar en analys som tagits fram.Kommunerna Boden, Luleå, Piteå, Skellefteå och Umeå ingick i studien för åren 1997-2006.Av 3.024 omkomna eller svårt skadade stod dessa kommuner för 1.586, hälften alltså.- Naturligtvis är det så att det genereras mycket transporter där mycket folk bor. Varje gång en bil rör sig eller människa går är risken större att något kan hända, säger Magnus Larsson, trafiksäkerhetsanalytiker vid Vägverket Region Norr. Generellt sett är det på huvudgatorna som man råkar illa ut. För exempelvis Bodens del på vägarna mellan stadsdelarna. Vägverket och nämnda kommuner har nu träffat en överenskommelse om hur man ska arbeta för att få ner olyckstalen. Ett nätverk bildas, parterna samordnar informationsinsatser, ser över trafiksäkerhets- och resepolicy och inventerar huvudvägnätet, för att nämna några delar.Viktiga delar av det rent praktiska arbetet blir att man tar till gamla beprövade metoder.- På kommunala vägnäten gäller att hastighetssäkra övergångsställen, alltså förhöja dem så att det bara går att köra maximalt 30 km/tim. Samt att bygga om korsningar till cirkulationsplatser. Kommunerna bör också se över hastighetsgränser och sätta dessa i relation till vägarnas standard.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om