– Det är mycket nätet kan erbjuda, men också mycket som det inte kan erbjuda. Det personliga mötet kommer aldrig gå ur tiden, säger Fredrik Kolterjahn, analytiker på HUI Research AB, som ägs av branschorganisationen Svensk Handel.
Hälften av alla böcker, 30 procent av all hemelektronik och 20 procent av alla kläder säljs i dag via internet, enligt siffror från Svensk Handel. Totalt inom detaljhandeln säljs 6 procent av varorna på nätet och det är en siffra som hela tiden växer. Något som inte behöver betyda ett hot mot övrig handel, köpcentrum och gallerior, enligt Fredrik Kolterjahn.
– Det är väldigt lätt att falla i fällan att näthandel är ett hot mot den fysiska handeln, men så är det inte, utan näthandeln är ytterligare en försäljningskanal att möta sin kund i.
Hur kan butiksägare dra nytta av näthandeln?
– Jag tror att man måste börja med att näthandel inte är en fluga. Man kan inte stoppa huvudet i sanden och vänta på att näthandeln ska försvinna. Jag tror att man måste se fördelarna med att finnas på nätet. Man måste inte ha en e-handelsbutik, men man måste ha en närvaro på nätet och en strategi för hur man ska jobba med de här frågorna.
Generellt i landet är trenden tar restauranger och nöjesytor i gallerior i landet allt större plats, enligt Fredrik Kolterjahn.
– Köpcentrum är inte längre enbart handelsplatser utan sociala arenor och mötesplatser. Den delen blir allt viktigare.
Vilka skillnader i köpmönster finns mellan invånare i större städer och på mindre orter?
– Orsakerna till varför man handlar på nätet skiljer sig. I storstadsregioner handlar man av bekvämlighetsskäl. Men på mindre orter till exempel norröver handlar man ofta på nätet på grund av att utbudet är bättre än vad det är lokalt.
Är nätet ett större hot för gallerior på mindre orter?
– Jag tror att man ska vända på det där. Det är just på de orterna som handlarna ska se möjligheterna. Det är mycket nätet kan erbjuda, men också mycket som det inte kan erbjuda. Du kan inte få fysisk service, du kan inte klippa dig, du kan inte äta. Det personliga mötet kommer aldrig att gå ur tiden.
Fredik Kolterjahn tror att handelsplatser där många affärer är samlade på ett ställe kommer att fortsätta finnas och byggas.
– Det tror jag absolut. Den typen av handel har egentligen alltid funnits Jag tror inte att vi kommer att få se någon utbredd köpcentrumdöd i Sverige som det pratats om en hel del, det finns inga tecken på det ännu. Men hänger man inte med i utvecklingen blir man snabbt ifrånsprungen.