Om partierna kan göra upp om finansieringen av det potentiella rekordprojektet om nya höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö så kan en ny satsning på exempelvis Norrbotniabanan bli möjlig, enligt infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Bygget av nya stambanor för höghastighetståg skulle enligt Trafikverket kosta minst 230 miljarder kronor, medan Stockholms handelskammare räknar med hela 400 miljarder kronor. Därför finns oro för att andra nödvändiga investeringar kan utebli, men Tomas Eneroth hävdar tvärtom att mer pengar kan gå till att rusta upp befintlig järnväg.
– Det kan skapa utrymme för mer infrastruktur som behövs i hela landet. Det är trångt på spåren, säger Tomas Eneroth till Dagens Nyheter.
Tidigare har riksdagen antagit en långsiktig plan för investeringar i väg och järnväg på 700 miljarder kronor fram till 2029. Men projekt som Ostlänken mellan Stockholm och Linköping, som är del av de nya stambanorna för höghastighetståg, vill regeringen finansiera vid sidan om ordinarie statsbudget. Då kan 40 miljarder kronor, enligt infrastrukturministern, satsas på banor i norra Sverige eller för att snabba på bygget av Norrbotniabanan mellan Umeå och Skellefteå.
– Det kan också vara något annat, men klart är att utöver den nationella planen behöver vi göra mer, för att klara klimatomställningen, för att det är köer efter biljetter och för att det behövs mer kapacitet för godstrafik, säger Tomas Eneroth.