Luleås tågförbindelse till Helsingfors kan få vänta

Den planerade förbindelsen mellan Luleå och Helsingfors som utlovades förra året kan få vänta.
Norrtågs trafikchef, Martin Högqvist, säger att allt är redo men att det nu hänger på den finska politiken.

Förbindelsen mellan Luleå och Helsingfors får vänta då alla pusselbitar inte är på plats ännu.

Förbindelsen mellan Luleå och Helsingfors får vänta då alla pusselbitar inte är på plats ännu.

Foto: Andreas Walitalo

Norrbotten2024-10-20 06:00

Förra året berättade Kuriren om visionen att Luleå skulle få en förbindelse med tåg till Helsingfors. Då var beskedet att trafiken skulle vara igång december 2024, men tidsplanen kommer behöver skjutas på framtiden.

Enligt Martin Högqvist hänger nu projektet på att viktiga steg tas hos våra finska grannar.

– Vi är redo att börja ta emot finska tåg till en viss kapacitet då stationen i Haparanda har utrustats med spår som kan ta emot fordonen. Men i och med takten som Finland arbetat med mot målen har vi inte fullbordat allt riktigt ännu, då vi inte har kunnat säkerställa att det blir av, säger han.

undefined
Trafikchef på Norrtåg, Martin Högqvist, berättar om hur projektets framtid hänger på den finska politiken och att vi står redo från svenskt håll.

Vad är problemet?

– Från det jag vet genom VR:s trafikchef, Juho Hannukainen, saknas det ekonomisk stöttning från den finska politiken för att kunna förse förbindelsen med personal, fordon och annat just nu, men att de under veckan ska hålla förhandlingar. Finnarna får slänga fram pengarna helt enkelt, säger Martin Högqvist.

Trafikverket sköter projektet i Haparanda, där arbetet för att kunna tillåta tågen har pågått sedan våren 2024. Det har handlat om att bygga spår som kan ta emot tågen samt att bygga en helt ny perrong för att möta utländska krav.

Trots beredskapen finns det fortfarande en del kvar att göra i Haparanda.

undefined
Projektledaren Peter Keisu på Trafikverket berättar om varför förbindelsen inte kommer igång i år men att samarbetet har fungerat väl.

Projektledaren Peter Keisu på Trafikverket delar med sig om vad mer som behövs innan förbindelsen kan bli komplett.

– Just nu är vi i slutskedet med vårt arbete, vi väntar egentligen in några sista komponenter som är lite sena och allt kommer att besiktas i slutet av oktober. Efter besiktningen och när vi har fått alla delar vi saknar kommer vi att vara helt redo i slutet av november, säger han.

Mellan Haparanda och Torneå finns en bro där tågen ska gå framöver. I nuläget är däremot inte bron anpassad för passagerartåg då den inte har elektrifierats, vilket är Finlands ansvar att konstruera.

Hur ser planen ut där?

– Vad jag har fått till mig så finns det några punkter som den finska politiken håller på att arbeta på för att få klart den biten. Det som är sagt är att bron ska elektrifieras någonstans vid årsskiftet.

Är allt färdigt från båda sidorna när det är gjort?

– Ja, förutsatt att alla besiktningar går bra och att verksamheten får grönt ljus. Det ska sägas att samarbetet från båda sidorna har fungerat fantastiskt bra. Allt går lättare när alla vill, säger Peter Keisu.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!