Barnens köpkraft har försvagats om man jämför vecko- och månadspengen med prisutvecklingen för glass, bio och pizza. Det visar beräkningar från Swedbank och sparbankerna.
Samtidigt visar en sifo-undersökning att många yngre tonåringar har svårt att få sina pengar att räcka, och många får extrapengar vid sidan av vecko- eller månadspengen.
Nästan varannan förälder skulle vilja bli bättre på att prata pengar med sina barn. Lika många vill att barnen ska bli bättre på att hantera sina pengar och sin ekonomi.
– Vecko- och månadspeng är ett bra sätt att lära barn att hushålla med begränsade resurser och förstå pengars värde. Föräldrar som pratar ekonomi med sina barn uppger att deras barn har lättare att få pengarna att räcka till än föräldrar som inte pratar ekonomi med sina barn, säger Arturo Arques, Swedbank och sparbankernas privatekonom.
Sedan 2011 har en trettonårings vecko- eller månadspeng stigit med 14 procent, och medianen för trettonåringen ligger idag på 250 kronor i månaden. Samtidigt har löneutvecklingen i en tvåbarnsfamilj stigit med 19 procent (fasta priser, 2021 års prisnivå).
En pizza har ökat i pris med 50 procent sedan 2011, en biobiljett med 35 procent och några vanliga glassar som Sandwich och 88:an med 20 procent. Den klassiska barnglassen Piggelin har däremot exakt samma utveckling som barnens vecko- och månadspeng, 14 procent och priset på en Big Mac har stigit med sex procent.