Lokala specialiteter lockar turister

Den lokala maten sätter mindre orter på kartan och lockar turister, enligt experterna.

Foto: Herman Öberg

Norrbotten2017-10-16 11:42

Lokala specialiteter som löjrom, ost och knäckebröd bygger starka varumärken. Kalix är exempel på en ort som för många svenskar blivit synonym med löjrommen. Ett annat exempel är Gränna som förknippas med polkagrisar.

– Det blir något som kan symbolisera en kommun och som synliggör namnet i många sammanhang. Folk nämner och pratar om produkten, säger Eva Ossiansson, doktor i marknadsföring vid Göteborgs universitet, till TT.

Daniel Örtqvist är professor i entreprenörskap och innovation vid Luleå tekniska universitet. Han har forskat kring besöksnäringens betydelse i Norrbotten och norra Västerbotten.

– Vi vet att matupplevelser har ökat de senaste åren när turister och besökare anger varför de vill åka någonstans. För mindre orter, som till exempel Kalix, kan det få en jättestor betydelse om man kan få det till en anledning att resa dit, säger han till TT.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om