Det finansiella stödet från regionerna går direkt till företag som kan söka ett utvecklingsprogram på åtta veckor, och under den tiden täcker pengarna lönerna. Programmet ska innehålla ämnen som digitalisering, hållbarhet, affärsutveckling, marknadskännedom och värdskap.
Avbokningar och inställda resor i samband med coronakrisen har slagit hårt mot företag inom turistbranschen i norra Sverige.
– I en tid av kris som vi upplever just nu, hoppas vi att det ska vara ett bidrag som hjälper ett antal företag att ta sig igenom den här ganska dystra våren, säger Andreas Lind, vd för Swedish Lapland.
Swedish Lapland är besöksnäringens företrädare i Norrbotten, samt kommunerna Sorsele och Skellefteå i Västerbotten. Det är de som håller i kurserna, som kan sökas av företag från samma områden.
– Vi har fört en väldigt god dialog med regionerna och jag är superglad över att de fattade det här beslutet. Det känns bra att regionerna förstår sig på det krisläge företagen upplever och att det finns en förståelse för de insatser som behövs, säger Lind.
– Vi hoppas att det skapar bättre ekonomiska förutsättningar för företagen samtidigt som kursen i sig gör de bättre rustade för framtiden när världen öppnar upp sig igen.
Upp till 100 företag kan delta i projektet.
– Det maximala ersättningen för att delta i detta utvecklingsprogram är 50 000 kronor per företag. Det är klart att dessa pengar inte räddar alla men det kan vara ett bidrag.