Landstinget om tågproblemen: "Alla partier sätter press på regeringen"

Även politikerna har fått nog av tågproblemen i länet. Partitillhörighet spelar mindre roll – alla vill sätta press på regeringen för att investera mer i Norrbottens järnvägssystem.

Foto:

Norrbotten2014-08-18 16:10

– För min del är alla tågstörningar oacceptabla, och det här är ett problem som vi måste jobba på. Vi har de längsta resvägarna och längst restider och då måste vi också säkerställa kvaliteten på järnvägen, säger landstingsrådet Kent Ögren (S).

Kuriren har i dagens tidning skrivit om den dystra statistiken för tågtrafiken i länet. Norrbotten har generellt sett den sämsta punktligheten för persontåg, men under sommaren har den sjunkit till nya nivåer. Hittills i augusti har bara en dryg fjärdedel gått enligt tidtabell, och nästan en tredjedel har varit en timme försenade eller mer.

– Det är ett typiskt norrbottniskt problem, säger Kenneth Backgård (NS). Banan är gammal och dålig, och tåget kan aldrig bli en konkurrent till flyget med den infrastruktur vi har idag.

Frågan om järnvägens upprustning verkar snarare vara regional än politisk, då samtliga partier i landstingsstyrelsen är eniga om att det krävs en förbättring. Det är dock inget som kan lösas från Norrbotten utan kräver satsningar från regeringen, menar Mattias Karlsson (M).

– Alla partier sätter press på regeringen, och även industrin efterfrågar en förbättring. Det är en fråga som vi har tryckt på i flera år, men det har inte hänt så mycket.

Samtliga partier framhåller även Norrbotniabanan, som är tänkt att gå kustvägen mellan Umeå och Luleå, som den långsiktiga lösningen. Men även om regeringen skulle ge klartecken för byggstart skulle det ta minst 15 år innan det är klart, menar Stefan Tornberg (C).

– Det går inte att vänta på den, vi måste prioritera de spår vi har fram till dess. Driftunderhållet på järnvägen är eftersatt sedan 70-talet, och de problemen krävs det per pengar för att åtgärda.

Enligt infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd vet regeringen om att Norrbottens järnvägar behöver förbättras, och att det redan sker åtgärder både på kort och lång sikt.

– När det kommer till infrastruktur finns det inte någon del av landet som inte tycker att de behöver mer pengar, men vi har redan höjt de nationella anslagen och även avsatt betydligt mer pengar för de kommande tolv åren. De pengarna kommer även Norrbotten kunna ta del av, och det bästa vore om regionen kan lägga fram ett samlat förslag över vad som ska prioriteras först, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om