Som vi tidigare berĂ€ttat sĂ„ har Norrbottens Media nominerats till helhetspriset i Ă rets dagstidning â för andra Ă„ret i rad. Ă rets dagstidning arrangeras av branschorganisationen TU â Medier i Sverige och vinnaren presenteras under en gala pĂ„ Berns i Stockholm pĂ„ torsdag. Nominerade i samma kategori Ă€r Dagens Nyheter och Ăst Media.
â Det Ă€r riktigt stort och Ă€rofyllt â jag Ă€r oerhört stolt över företaget och personalens bedrift, sĂ€ger Mats Ehnbom.
Under flera Är har mediebranschen genomgÄtt stora förÀndringar, och det Àr knappast en trend som vÀntas avstanna inom nÄgon överskÄdlig framtid. För Norrbottens Media har de senaste Ären inneburit en omfattande utvecklingsresa, som gett resultat.
â Jag skulle sĂ€ga att framgĂ„ngsreceptet Ă€r bredden och kraften i utvecklingsarbetet i kombination med att vi presterar kraftigt förbĂ€ttrade resultat pĂ„ alla omrĂ„den, bĂ„de journalistiskt och ekonomiskt. Den hĂ€r resan Ă€r det hĂ€ftigaste och roligaste jag varit med om i mitt yrkesliv, och jag tror att den 14 personer starka juryn för Ă rets dagstidning fĂ„tt samma intryck, sĂ€ger Mats Ehnbom.
De ÄtgÀrder som företaget vidtagit under den hÀr tiden handlar kortfattat om att skapa en gemensam utvecklings- och förÀndringsvision.
â Vi drar Ă„t samma hĂ„ll i hela företaget, över avdelningsgrĂ€nserna, och alla jobbar sĂ„ sjĂ€lvklart med att hitta innehĂ„ll, produkter och lösningar som Ă€r anpassade till lĂ€sarnas och annonskundernas behov.
Ekonomiskt har bolaget de tre senaste Ären haft kraftigt ökande resultat och likviditet, vilket man Àr relativt ensam om i branschen i Sverige.
â Norrbottens Media Ă€r ett av Sveriges mest framgĂ„ngsrika medieföretag, bĂ„de sett till antalet lĂ€sare och nĂ€r det gĂ€ller den ekonomiska utvecklingen. VĂ„r upplaga har vĂ€nt uppĂ„t igen och de digitala intĂ€kterna ökar. Vi Ă€r ett bolag i medvind, sĂ€ger Mats Ehnbom och tillĂ€gger:
â Vi Ă€r stiftelseĂ€gda och anvĂ€nder alla pengar till att utveckla och trygga medieverksamheten framĂ„t. Inga privata Ă€gare plockar pengar frĂ„n vĂ„r kassa, sĂ€ger Mats Ehnbom.
Norrbottens Media nĂ„r i dag fler Ă€n nĂ„gonsin, berĂ€tta!â VĂ„ra digitala kanaler ökar kraftigt antalet lĂ€sare, samtidigt som papperstidningen fortfarande stĂ„r sig relativt stark. Kombinationen av papper och digitalt innebĂ€r gör att nio av tio norrbottningar lĂ€ser vĂ„ra produkter varje vecka, vilket Ă€r fantastiskt. Med hjĂ€lp av den rĂ€ckvidden kan vi ocksĂ„ erbjuda vĂ„ra annonskunder ojĂ€mförlig genomslag och effekt.
Vad Ă€r din frĂ€msta drivkraft som vd?â Att skapa förutsĂ€ttningar för vĂ„r samhĂ€llsviktiga journalistik â det Ă€r skĂ€let till varför Norrbottens Media finns till. Vi lever i oroliga och extrema tider dĂ„ journalistikens roll Ă€r viktigare Ă€n nĂ„gonsin. Demokratin vilar pĂ„ en brĂ€ckligare grund Ă€n man kan tro.
Vad innebĂ€r nomineringen till Ă rets dagstidning?â Att vara nominerad Ă€r ju visserligen en stor seger i sig. Men segerviljan Ă€r stark nĂ€r man blir nominerad för andra gĂ„ngen pĂ„ tvĂ„ Ă„r â nu vill vi vinna SM-guld, inte bara ta medalj! Att vinna vore ju ett erkĂ€nnande som Ă€r svĂ„rslaget, och dessutom ett kvitto pĂ„ att det vi gör Ă€r bĂ€st i Sverige.
Juryn för helhetspriset bestÄr av ordförande Eva Hamilton, ordförande i Film och TV-Producenterna och tidigare vd Sveriges Television, Hanna Brogren, generalsekreterare och vd Sveriges Kommunikatörer, Peter Callius, affÀrsomrÄdeschef Kantar Sifo, Patrik Hadenius, vd Utgivarna, Ulf Johansson, ansv utg Uppdrag granskning SVT, Mathias Kallio, affÀrsomrÄdeschef Resumé, Dagens Media och MedievÀrlden, Helle Klein, vd/chefredaktör Dagens Arbete, Elin af Klintberg, kreativ chef/delÀgare Klintberg Nihlén, Mikael Marklund, webbredaktör ATL, Erik Modig, forskare Handelshögskolan i Stockholm, Marie Nilsson, vd Mediavision, Anna Rastner, utbudschef UR, Susanna Skarrie, vd/chefredaktör Hem & Hyra, Erik Wahlin, chefredaktör AffÀrsvÀrlden, och Michael Wolf, senior adviser Blackstone.
Juryns motiveringen lyder:
"Genom ambitiösa satsningar pĂ„ grĂ€vande journalistik, en försĂ€ljningsavdelning som fokuserar pĂ„ kundens framgĂ„ng snarare Ă€n pĂ„ sĂ„ld yta â och med en lönsam distribution som lĂ„ter paket följa med morgontidningen â har man eftertryckligt visat att papperstidningen lever i glesbygden. Vinsten, annonsering i bĂ„de print och digitalt och den totala upplagan â alla kurvor vĂ€nde kraftigt uppĂ„t under 2018".