Elbilars räckvidd blir som bekant kortare på vintern, särskilt då det är riktigt kallt. Riksförbundet M Sveriges medlemstidning Motor har testat att köra två elbilar samma 25 mil långa sträcka på sommaren och vintern, i en temperaturskillnad på 27 grader.
– Räckvidden i våra tester är 14-26 procent kortare vintertid än sommartid. Då har vi startat med en uppvärmd bil, med en kall bil blir skillnaden ännu större, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.
Riksförbundet vill se en ny praxis med grundkrav om hur mycket sämre elbilars räckvidd får vara.
– Går bilen att köra 35 mil på sommaren skulle nog de flesta till exempel anse 10 mils räckvidd vintertid vara alldeles för dåligt och det är den här gränsen som måste fastställas. Både för konsumenternas del – så att vi vet vad vi kan begära av en bil men också för biltillverkarna – man ska inte få sälja bilar här som inte klarar vårt klimat.
När det gäller bensin- och dieselbilar skiljer sig ofta förbrukningen i verkligheten mot vad biltillverkarna uppger, men det beror på flera faktorer och bilföretagen skyller ofta på förarens körsätt. Elbilens räckvidd beror i högre grad på yttre faktorer, främst temperaturen.
Elbilsägare får råd som att sänka temperaturen i bilen några grader och att förvärma batteriet innan resan för att få mer räckvidd, saker som gör att elbilsägande kan vara svårare än förväntat.