Det knarrar i snön från skorna, doften av glögg och knäck-kolor smyger sig på en med en vindpust, och man hör konstant bjällror från arbetshästar eller renar som drar på slädar.
De flesta känner nog igen känslan av att flanera fram mellan försäljarna på en julmarknad. Julmarknaderna är omåttligt populära och det har gett fog till minst 30 sådana runt om i länet.
De flesta kommuner har en eller två julmarknader. De som sticker ut är Luleå och Boden med minst tre vardera. Pajala med fyra stycken. Och Piteå har minst sex.
Kåkstaden i Malmberget och Kukkola i Haparanda har redan hunnit ha sina marknader, men de flesta drar igång nu i helgen i samband med första advent.
Birgitta Forsman från Storforsens ideella kulturförening arrangerar julmarknaden i Storforsen nu under helgen.
– Det är ett tufft arbete men när det väl är igång så är det värt allt jobb. Man ser att det är så uppskattat, alla tycker det är så mysigt och man får igång julkänslan, säger hon.
Hon berättar att de satsar på lite gammeldags försäljning av sånt man förknippar med julen, de kommer ha häst och släde, renar och det kommer även gå att träffa tomten i skogen. Allt är förberett för helgen.
– Det har inte varit helt enkelt. Det är konkurrens om utställare och det är svårt att få folk att engagera sig, säger Birgitta Forsman.
Det har även Eva Kauppi Brodin i Kangos märkt av. Kangos IK har haft liten julmarknad vid idrottshallen sedan början av 90-talet.
– Det blir svårare och svårare att få potentiella knallar, jag vet inte om det är för många marknader. De måste ju sälja så det är lönt att åka ut på marknaderna, de stora marknaderna kanske lockar mer, säger hon.
Jokkmokk har en ny julmarknad sedan fyra år tillbaka. Petra Holmbom är projektledare.
– Det har tidigare varit skyltsöndag som föreningen Gamla apoteket kört i många år. Men de orkade inte mer och då startade vi tillsammans upp julmarknaden som nu också är kulturfestival, säger hon.
Det är ingen speciell förening som står bakom marknaden. De kör på en öppen arbetsgrupp där vem som helst får vara med.
– Det är lite ovanligt men det fungerar bra. Första året hade vi tio säljare och sedan dess har det ökat varje år. I år har vi 21 marknadsstånd, säger Petra Holmbom.