Klartecken till Norrtåg

På onsdagen gav regeringen klartecken för det så kallade Norrtågsförsöket, som öppnar för en modernare tågtrafik i bland annat Norrbotten.  -Det är bara att korka upp champagnen och smaka på bubblorna, säger Hans Swedell (m).

Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX

NORRBOTTEN2007-12-20 01:45
Rikstrafiken har nu fått regeringens klartecken att inleda förhandlingar om hur persontrafiken ska bedrivas i Norrland framöver.-Försöksverksamheten ska pågå i högst tio år. Det finns också möjlighet att överenskommelsen ska omfatta utvecklad trafik, alltså på sträckor som inte trafikeras i dag. Försökstiden för den delen är fem år, säger Yosef Belachew, departementssekreterare på trafikenheten vid näringsdepartementet. Gemensamt bolag
Länstrafikbolagen i de fyra nordligaste länen bildar nu gemensamma bolaget Norrtåg AB. Bolaget får en gemensam trafikeringsrätt för tågtrafiken i Norrland. Intresseföreningen eller nätverket Norrtåg har under flera år drivit frågan gentemot länsstyrelserna, landstingen, regeringen och Rikstrafiken om att få upphandla den sammanhållna dagtågtrafiken i Norrland. Moderaten Hans Swedell sitter i styrelsen för nätverket Norrtåg och är även politiker lokalt i Kiruna och inom landstinget. Han sitter också i länstrafikens styrelse. Han är mycket nöjd med regeringens beslut.-Det här visar att enträget arbete mot ett gemensamt mål lönar sig. Det här arbetet har inte varit partiskiljande. Det roliga är att regeringen nu valt Norrland för det här försöket, efter fem år av lobbyverksamhet från oss, säger han. Moderna tåg
När förhandlingarna med Rikstrafiken är avslutade kan bolaget Norrtåg AB själv göra upphandlingar av dagtågtrafiken i Norrland, för Norrbottens del sträckan Luleå-Kiruna, påpekar Hans Swedell.-Regeringens beslut är ett första steg mot ett likställande av alla tågoperatörer. Det innebär att SJ inte längre kan bestämma vilka linjer som ska trafikeras. SJ jämställs med andra tågoperatörer och det gör det lättare för oss att lämna det gamla tågmaterialet och upphandla trafik med moderna motortåg och vagnstyper. Moderna, snabbgående tåg innebär i sin tur att det blir lättare för norrbottningarna att välja tåg som färdmedel. Det gynnar inte minst miljön, påpekar Hans Swedell. Regeringen kommer att gå in med 30 miljoner kronor per år i försöksverksamheten under en femårsperiod, pengar som Norrbotten kan begära en del av. Landstinget kommer att skjuta till samma belopp som länet får av regeringen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om