Tidigare har regeringen presenterat att Norrbotniabanan ska byggas fram till Skellefteå och nu kommer närmare beskrivning på andra satsningar i norra Sverige.
Planen innehåller större reinvesteringar på Malmbanan samt uppdrag till Trafikverket att genomföra en bristanalys på sträckan Narvik-Luleå.
E10 finns också med i planen.
Regeringen skriver i sitt pressmeddelande: "Utöver vad Trafikverket har föreslagit till nationell plan ingår också ytterligare insatser på E10 för att säkerställa hög trafiksäkerhet, användbarhet och framkomlighet för trafikanter samt ge möjlighet att behålla nuvarande hastighetsgräns på 100 km/h.
Texten uppdateras med ytterligare information kring planerade projekt!
Större investeringar
Järnväg
Norrbotniabanan Umeå-Dåva ny järnväg
Norrbotniabanan (Umeå) Dåva-Skellefteå ny järnväg
Malmbanan, bangårdsförlängningar m.m.
Malmbanan Nattavaara bangårdsförlängning
Malmbanan Sikträsk bangårdsförlängning
Luleå-Riksgränsen-(Narvik), införande av ERTMS
Vägar
E4/E12 E4/E12 Umeå
E4 Gumboda-Grimsmark mötesseparering
E4 Broänge-Daglösten mötesseparering
E4 Sikeå-Gumboda mötesseparering
E4 Daglösten-Ljusvattnet mötesseparering
E4 Djäkneboda-Bygdeå
E4 Salmis - Haparanda
E10 Kauppinen-Kiruna mötesseparering
E10 Kiruna inklusive Lv 870
E10, Avvakko–Lappeasuando
E10, Morjärv - Svartbyn
Planer för större reinvesteringar
Inom de ekonomiska ramar som regeringen har beslutat om för vidmakthållande av vägar och järnvägar planerar Trafikverket enligt förslaget till nationell plan att genomföra större reinvesteringsåtgärder i norra Sverige enligt nedan.
Bro över Kalix älv
Malmbanan, Gällivare–Kiruna C, kontaktledning
Malmbanan, Ljuså–Harrträsk, spår
Trafikverkets planer för trimnings- och miljöåtgärder i befintlig infrastruktur (åtgärder som kostar mindre än 100 miljoner kr)
Mötesseparering genom Börjeslandet i Luleå
Stigningsfält i Muorjevaara och Kulleri
Gång- och cykelväg genom Gyljen i Överkalix
Höjning av plattform i Murjek och Björkliden
Mötesdriftplats i Åmsele
I Malmbanan, Södra omloppet, 32,5 ton (bärighetsökning)
Utpekade bristanalyser
Regeringen har beslutat att Trafikverket bör göra följande bristanalyser och fortsätta att utreda de stråk, noder eller motsvarande som beskrivs nedan i norra Sverige. Utredningsarbetet bör ha som målsättning att dessa stråk, noder eller motsvarande är så pass utredda att de kan övervägas i nästa planeringsomgång och planrevidering.
Narvik–Luleå, bristande kapacitet i järnvägssystemet
Inlandsbanan – framtida funktion (överflyttning väg till järnväg samt omledning)
Övre Norrland Skellefteå/Bastuträsk–Boden/Luleå, bristande kapacitet i järnvägssystemet