"Jag var död i ett par minuter"

Bengt Niska

Bengt Niska

Foto: Herman Öberg

Norrbotten2017-02-10 06:00

Nu syns han i en tv-serie som ska reda ut hur den tornedalske mannen Àr. Möt Pajalas nye stjÀrndansare Bengt Niska, som förutom om Bastubaletten Àven talar öppet om hur det var att vÀxa upp i ett sprÄkförakt, om hur han sjÀlv har blivit knapsu och om hur han en gÄng faktiskt dog.

Är det mycket uppstĂ„ndelse nĂ€r programmen gĂ„r i TV? Telefonen ringer. Du ser ju, svarar Bengt Niska.

Han Ă€r tidigare kĂ€nd som politiker, bland annat som kommunalrĂ„d i Pajala. Men som pensionĂ€r har han lyckats hitta en ny, Ă€nnu mer ryktbar, bana i livet – som dansör i en bastu. Nu gĂ„r andra sĂ€songen av SVT:s "Bastubaletten" – och snart kan det bli en turnĂ© med förestĂ€llningen.

– Vi försöker inte vara nĂ„gon Nureyev (Rudolf Nureyev, sovjetisk balettdansör). Men visst, att göra debut som balettdansör vid 63 Ă„rs Ă„lder nĂ€r de andra tar pension vid 28 – det Ă€r vĂ„gat.

Hur gÄr det med dansen?

– Det Ă€r ju ett under att det blev nĂ„got överhuvudtaget. Men vi har en vĂ€ldigt skicklig koreograf som berömde oss hela tiden och fick oss att anstrĂ€nga oss till det yttersta. Till slut började jag tro att jag Ă€r ganska bra. Det Ă€r mycket psykologi i det hĂ€r.

Hur mycket trÀnar ni under inspelningarna?

– Förra Ă„ret var vi fem dagar pĂ„ ett internat och sen gjorde de en trĂ€ff med oss var och en. I Ă„r har vi haft nĂ„gra fler dagar och dĂ„ har vi nog varit samlade under tio dagar. Skillnaden i Ă„r Ă€r att vi har gjort en förestĂ€llning. Det Ă€r en sak att man gör en inspelning dĂ€r de kan sy ihop olika klipp. I en förestĂ€llning mĂ„ste man lyckas – man har ju en publik och vi hade 1 000 mĂ€nniskor i TĂ€rendö som kom och tittade pĂ„ framtrĂ€dandet. Vi ville ju göra bra ifrĂ„n oss, sĂ„ vi gjorde vĂ„rt yttersta och trĂ€nade. Det var en för alla och alla för en – det fanns direkt en teamkĂ€nsla nĂ€r vi trĂ€ffades. Vi skulle göra vĂ„rt bĂ€sta.

Blev det en press?

– Ja, det Ă€r klart att det fanns press. Det blev ju som en idrottstĂ€vling och vi skulle Ă„stadkomma en lagidrottsprestation. Vi gjorde vĂ„rt yttersta utifrĂ„n vĂ„ra förmĂ„gor.

Du verkar vilja vara förberedd om det Àr tÀvling.

– Man ska vara förberedd. Och utifrĂ„n förutsĂ€ttningarna gjorde vi allt vi kunde. Vi höll pĂ„ frĂ„n tio pĂ„ morgon till tio-elva pĂ„ kvĂ€llen.

Vad har det gett dig att vara med i programmet?

– NĂ€r jag fick frĂ„gan att vara med i en bastubalett tog jag betĂ€nketid. Hade jag vetat allt vi skulle göra hade jag nog bett dem ta nĂ„gon annan.

Varför?

– Det var ett jĂ€tteslit, ett jĂ€ttejobb. För tre gubbar och tvĂ„ medelĂ„lders mĂ€n att ge sig i kast med det hĂ€r hade nog varit svĂ„rt att förestĂ€lla sig – hur svĂ„rt det skulle vara.

Ångrar du att du var med?

– Nej, jag Ă„ngrar det inte. Sen var vissa saker kanske vĂ€l sĂ„ avancerade för exempelvis min kapacitet.

Vad har programmet gjort för tornedalingar?

– I de avsnitten som gĂ„r nu gĂ„r vi ganska djupt in i vĂ„ra funderingar och erfarenheter av livet. Jag tror att det ger en bild av att vi kanske inte bara Ă€r de tystlĂ„tna mĂ€nniskorna som mest Ă€r för oss sjĂ€lva och inte kan uttrycka oss verbalt. Det tror jag att den hĂ€r serien tar död pĂ„. Det finns en humor och glĂ€dje hos oss som övriga svenskar fĂ„r se, förutom vĂ€ldigt vackra bilder.

Det har fÄtt stor uppmÀrksamhet i lÀnet, kanske i hela landet?

– Ja, jag Ă€r ju av och till Ă€ven nedanför polcirkeln och lĂ€ngre ner Ă€n till LuleĂ„ ocksĂ„. Jag mĂ€rker att den hĂ€r har fĂ„tt uppmĂ€rksamhet och har tagits emot vĂ€ldigt positivt. Till och med att folk lĂ€ngtar efter nya avsnitt.

– Den uppmĂ€rksamhet vi fick ifjol har ju skapat förvĂ€ntningar ocksĂ„. Och förvĂ€ntningar Ă€r ju ens största belastning. Klart att jag hoppas att de hĂ€r förvĂ€ntningarna inte byts till nĂ„got annat. I politiken sĂ€ger man ocksĂ„ att förvĂ€ntningar Ă€r ens största fiende.

Ska ni fortsÀtta med dansen?

– Vi bestĂ€mde oss för att göra en turnĂ© om det finns önskemĂ„l för den hĂ€r förestĂ€llningen. SĂ„ vi har en manager nu.

SĂ„ ni ska turnera?

– Om det finns önskemĂ„l. Om önskemĂ„len finns kommer vi att göra det. Vi har inte satt nĂ„gra begrĂ€nsningar utan det beror pĂ„ var det finns önskningar. Jag har dĂ€rför satt mig i hĂ„rdtrĂ€ning inför det hĂ€r. Jag har skaffat en roddapparat i förrĂ„det som jag kör med nu.

Du hÄller dig i trim inför turnén?

– Ja, jag sĂ„g ju under programmet att det fattas lite av spĂ€nsten. Den har nog försvunnit lite med Ă„ren, sĂ„ hĂ€r mĂ„ste man reparera det som gĂ„r.

Ni pratade tidigt i serien om turné i SattajÀrvi och sÄ vidare.

– Vi pratade om SattajĂ€rvi, Korpilombolo, Junosuando. Nu vet vi inte, gĂ€rna det, men vi har heller inget emot att se andra stĂ€llen i vĂ€rlden – större orter som Kiruna, LuleĂ„ eller varför inte Stockholm?

Det kan bli en ny karriÀr nu.

– NĂ„got nervös Ă€r jag. Jag försökte mig pĂ„ en piruett, som jag tror kommer att synas. Den Ă€r inte alls för graciös. Men samspelet mellan oss tycker jag har fungerat vĂ€ldigt vĂ€l. Det var verkligen en för alla och alla för en. Det var en teambuilding som
 Ja, ”Curre” (Curt) Lindström var en mĂ€stare pĂ„ teambuilding nĂ€r han lotsade fram finnarna till VM-guldet i ishockey 1995. Men teambuildingen som vĂ„r koreograf Justine Kirk gjorde var nog inte ”Curre” Lindström mycket efter. Och annars hade vi ju inte klarat av det hĂ€r.

Ger det hÀr en rÀttvis bild av tornedalske mannen?

– Vi fem som Ă€r med dĂ€r har inte blivit censurerade eller blivit framstĂ€llda pĂ„ nĂ„got sĂ€tt som vi inte Ă€r. Och med det öppna klimat som fanns dĂ€r vi inte upplevde konkurrens med varandra tror jag att det hĂ€r Ă€r en rĂ€ttvis bild. Politiker, skĂ„despelare eller andra har mĂ„nga gĂ„nger ett vĂ€ldigt stort ego runtomkring sig, men hĂ€r tror jag att det var en mycket öppenhjĂ€rtlig atmosfĂ€r och att det Ă€r det som svenska folket har gillat.

Hur Àr den tornedalske mannen. Skiljer han sig mycket frÄn andra?

– I grunden Ă€r mĂ€nniskor lika och har samma behov var man Ă€n befinner sig. Men med den kultur, uppvĂ€xt, natur och allt annat som Ă€r specifikt har det ju ocksĂ„ format mĂ€nniskor. Det Ă€r det som ger nyfikenheten nĂ€r man tittar pĂ„ en sĂ„dan hĂ€r serie. Visst finns det olikheter och kulturella skillnader ocksĂ„ och det kommer sĂ€kert fram. Koreografen Justine Kirk som sjĂ€lv inte hade vistats mycket hĂ€r sĂ„g under de hĂ€r tvĂ„ somrarna rĂ€tt mycket av det hĂ€r.

Hur har Tornedalen format dig?

– Men jag Ă€r ju hĂ€r, jag har ju varit hĂ€r mer eller mindre hela mitt liv bortsett ett antal studieĂ„r pĂ„ andra orter. Jag Ă€r en typisk tornedaling sĂ„ tillvida att förĂ€ldrarna Ă€r hĂ€rifrĂ„n och att jag har slĂ€kt pĂ„ bĂ„da sidor av grĂ€nsen, som det Ă€r i Tornedalen.

Hur skiljer det sig att vÀxa upp i Tornedalen frÄn dÄ och nu?

– Den största skillnaden Ă€r i det materiella. PĂ„ 1950-talet hade övervĂ€gande delen av befolkningen inte ens vatten och avlopp. Man bar in vattnet. Det Ă€r ju mils skillnad till de som vĂ€xte upp under första hĂ€lften av 70-talet bara.

Var det hÄrdare nÀr du vÀxte upp?

– Det Ă€r klart att det var annorlunda. Pengar var för vanliga mĂ€nniskor nĂ„got annat. Det fanns knappt mĂ€nniskor som hade fasta jobb. Det var sĂ€songsjobb med smĂ„ jordbruk och allt detta Ă€r ju borta nu. SĂ„ det Ă€r ju en jĂ€ttestor skillnad. Och sĂ„ informationssamhĂ€llet – det fanns ju bara radio nĂ€r jag vĂ€xte upp. Men likvĂ€l lever kulturtraditionerna vidare. Bastun Ă€r en sĂ„dan sak, man bastar minst en gĂ„ng i veckan. SprĂ„ket lever kvar fortfarande till stor del och hĂ„ller pĂ„ att fĂ„ en renĂ€ssans. Yngre mĂ€nniskor vill lĂ€ra sig och lĂ€r sig sina barn sprĂ„k.

Det Àr tvÀrtemot hur du vÀxte upp.

– Ja, i min generation lĂ€rde man sig finska och meĂ€nkieli för att det var en sĂ„dan genuin sprĂ„klig miljö. Det fanns inte mĂ€nniskor som talade svenska överhuvudtaget. Men sedan gav ju sprĂ„kpolitiken som hade pĂ„gĂ„tt under en lĂ„ng tid utslag under senare hĂ€lften av 1960-talet, 70-talet och 80-talet. DĂ„ pratade förĂ€ldrarna bara svenska till sina barn. Och det hĂ€r hade ju börjat redan pĂ„ 1800-talet. Men nu talar vĂ€ldigt mĂ„nga sprĂ„ket med sina barn för att man inser att man blir rikare ju fler sprĂ„k man kan.

– Nu framför mĂ„nga: Varför fick vi inte lĂ€ra oss sprĂ„ket? Men det var ett sĂ„dant tryck att inte lĂ€ra ut sprĂ„ket som var sĂ„ meningslöst. Och man lyckades mycket bĂ€ttre i livet om man var svensktalande – sĂ„ var det och det var en medveten sprĂ„kpolitik som gav det utslaget. Men tiden förĂ€ndras och det Ă€r inte för sent Ă€nnu.

SprÄket Àr en tuff del i mÄnga tornedalingars liv, Àven för dig har du berÀttat i programmet.

– Det var sĂ„. Det finns ju folk som sĂ€ger att det inte har varit sĂ„. Men alla de som Ă€r vuxna i dag och som upplevde det med sina egna sinnen kan ju inte ha fel. Ett barn pĂ„ sju Ă„r som börjar skolan och fĂ„r en kĂ€nsla av att sprĂ„ket Ă€r fult och nĂ„got som man snabbt ska göra sig av med. Det Ă€r ingen slump, det Ă€r naturligtvis en medveten sprĂ„kpolitik som fanns dĂ„ och som hade funnits i ett tiotal Ă„r innan. Det hĂ€mmade mĂ„nga mĂ€nniskor. TyvĂ€rr Ă€r det sĂ„.

Folk som inte pratade svenska blev utstötta?

– Det var ju sĂ„. För att du skulle lyckas i livet skulle du liksom bli svensk. Det finns nĂ„got djupare i det och hĂ€rstammar vĂ€l egentligen frĂ„n den syn pĂ„ nationalismen som vĂ€xte i Europa efter Napoleonkrigens slut. Den fanns pĂ„ sĂ„ mĂ„nga hĂ„ll – det ska vara ett land, ett sprĂ„k, en religion och en grĂ€ns. NĂ€r man hamnar i ett sĂ„dant lĂ€ge i Tornedalen dĂ€r Sverige och Finland var ett land och Finland förloras till Ryssland, och dĂ€r grĂ€nsen drogs mitt i Ă€lven. DĂ„ var det hĂ€r ett finsksprĂ„kigt omrĂ„de och dĂ„ sĂ„gs det ju som jĂ€tteviktigt att göra oss till svenskar med faran österifrĂ„n och allt detta.

Hur har det pÄverkat dig?

– De sakerna förstod jag inte som barn, men lĂ„ngt senare har jag ju fattat att det var de mekanismerna som fanns. Selma Lagerlöf fick ett uppdrag att skriva en berĂ€ttelse om hela Sverige nĂ€r Akka flög över landet (Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige). Det enda stĂ€llet Akka inte besökte var Tornedalen. Hon var Ă€nda upp till Kebnekaise, men hĂ€r flög hon aldrig.

– Det Ă€r klart att sprĂ„kpolitiken har varit hĂ€mmande för Tornedalen, det Ă€r helt klart att det Ă€r sĂ„. Men nĂ„gonstans hĂ„ller vi fĂ„ pĂ„ att fĂ„ en upprĂ€ttelse för det hĂ€r.

Har du (som ordförande för Svenska tornedalingarnas riksförbund) fÄtt en ursÀkt för skallmÀtningarna som gjordes i Tornedalen?

– Den frĂ„gan Ă€r aktuell i dag och vi fĂ„r se vilken utveckling den fĂ„r. Vi invĂ€ntar svar frĂ„n Alice Bah Kuhnke (kultur- och demokratiminister). Vi invĂ€ntar svar frĂ„n förstudien som vi har tagit initiativ till, om de övergrepp som skedde hĂ€r under 1800- och 1900-talet pĂ„ meĂ€nkielitalande mĂ€nniskor.

– Det Ă€r mĂ€nniskor som har blivit skallmĂ€tta som lever i dag. Fem-sex Ă„r efter Nazityskland mĂ€tte vi skallar hĂ€r. Det Ă€r sĂ„ mĂ€rkligt. Att den hade en sĂ„dan styrka den hĂ€r rasbiologin att den Ă€ven efter Nazitysklands fall fick fortsĂ€tta. Den var kanske inte organiserad av staten, det vet vi inte. Men att det fanns en sĂ„dan drivkraft att driva den hĂ€r rasbiologin Ă€r skrĂ€mmande.

KĂ€nner du dig som minoritet?

– Det Ă€r klart. Jag talar ju ett annat sprĂ„k. Men vi representerar ju bara i Norrbotten en fjĂ€rdedel av befolkningen. Men det hĂ€r Ă€r inte sĂ„ kĂ€nt i Sverige, att det överhuvudtaget finns en tornedalsk minoritet. Det lĂ€mnar mycket övrigt att önska i utbildningshĂ€nseende. Det finns ju inget om det hĂ€r i lĂ€roböcker.

Det verkar finnas mycket stolthet i Tornedalen, i att vara tornedaling.

– Stoltheten fanns inte för mĂ„nga nĂ€r de Ă„kte hĂ€rifrĂ„n. De tappade sin identitet. Men nĂ„gonstans har tornedalingar Ă€ndĂ„ kĂ€nt en stark identitet gentemot varandra. Nu hĂ„ller stoltheten pĂ„ att vĂ€xa och de yngre tornedalingarna backar i dag inte för att tala om att de Ă€r frĂ„n den eller den byn. De förstĂ€ller sig inte och det Ă€r ett oerhört friskhetstecken.

Fanns det nÄgot fult med att sÀga att man var frÄn Tornedalen förr?

– Ja, i och med att man fick lĂ€ra sig att sprĂ„ket inte var nĂ„got vĂ€rt försökte man ju göra sig av med detta och prata nĂ„gon slags rikssvenska. Men den hĂ€r stoltheten har börjat komma hos folk och finns hos unga i dag. Jag ser ju i Svenska tornedalingarnas riksförbund, i ungdomsorganisationen dĂ€r, vilken stolthet det finns.

Tornedalska kvinnan dÄ, skiljer hon sig mot andra?

– Det Ă€r ungefĂ€r som mannen. Olikheter som finns kulturellt mot andra stĂ€llen finns naturligtvis hos kvinnor ocksĂ„. Sen Ă€r det klart att det finns en rollfördelning och annat som till en viss del lever kvar i det samhĂ€lle som vi har pratat om, nĂ€r det kommer till vissa sysslor. Men Ă€ven hĂ€r har vĂ€ldigt mycket förĂ€ndras. Knapsubegreppet om mĂ€nnen finns ju kvar i humoristisk form, men Ă€ndĂ„ med en viss kĂ€rna kvar. För det Ă€r ju inte mer Ă€n en eller tvĂ„ generationer tillbaka dĂ€r samhĂ€llet var vĂ€ldigt uppdelat med innearbete och ladugĂ„rden som kvinnorna skötte och dĂ€r mĂ€nnen tog allt det andra.

Vad betyder knapsu för dig nu?

– Det Ă€r en svĂ„r frĂ„ga. Det gĂ„r inte att svara med ett ord. I sin ursprungsform, nĂ€r jag vĂ€xte upp, var det knapsu pĂ„ riktigt. MĂ€n som gjorde kvinnosysslor var knapsu och det var vedertaget. Men det dĂ€r har naturligtvis förĂ€ndrats i takt med samhĂ€llets förĂ€ndring. I dag Ă€r det inte sĂ„ mĂ„nga mĂ€n som tar med sig motorsĂ„g till skogen eller som med en bĂ„gsĂ„g eller yxa hugger timmer. Även det jobbet Ă€r förĂ€ndrat, man sitter ju i en varm hytt och sköter en dator.

Är det knapsu att ha det skönt i hytten?

– Nej, men hela ordet har luckrats upp mycket. Fast i min barndom fanns det ju dĂ€r. Jag hade sett mĂ€n som gick ut och piskade mattor. Vad var det för mĂ€n? Unga mĂ€nniskor fördelar arbetsuppgifterna i dag. Men gubbar i min Ă„lder har naturligtvis en belastning – det kommer man inte ifrĂ„n. Även om man intellektuellt fattar allt det hĂ€r Ă€r det lĂ€tt att falla in i nĂ„got som man under en lĂ„ng tid av sitt liv vĂ€xte upp med.

Har du sjÀlv blivit mer knapsu i dag?

– Ja, det Ă€r klart att det hĂ€nder att jag diskar. Skakar mattor gör jag ocksĂ„. Dammsugaren anvĂ€nder jag ibland ocksĂ„, Ă€ven om sambon tycker att det borde vara oftare. SamhĂ€llet förĂ€ndras.

Det var nyss kommunalrÄdsval i Pajala. Vad tycker du om turerna som har varit?

– Jag vĂ€ljer att inte ha Ă„sikter om det. Det Ă€r god sed att inte uttala sig om det. Jag hoppas att de löser det hĂ€r och att det blir arbetsro och ett bra politiskt ledarskap. De kommer att fĂ„ hĂ„lla i hatten oavsett hur lösningarna bli, för att fĂ„ ordning och reda i det hĂ€r.

MÄnga tror att du hade blivit kommunalrÄd om du hade stÀllt upp.

– Det Ă€r möjligt. Det var dĂ€rför jag sade att jag kan kandidera, för trycket blev sĂ„ stort. Det var inte bara frĂ„n politiska etablissemanget, utan det var frĂ„n vanligt folk som jag mötte i affĂ€rerna. Till slut blev trycket sĂ„ stort att jag sa okej. Men huvudskĂ€let till att jag tackade nej Ă€r min fysiska belastning. Jag har ju haft ett antal svĂ„ra hjĂ€rtbesvĂ€r: Ett par infarkter och till och med ett hjĂ€rtstopp. Jag brukar sĂ€ga att om jag vrider pĂ„ det hĂ€r batteriet ett par varv kanske det rĂ€cker nĂ„gra Ă„r till. Fast det Ă€r farligt att skoja om och jag tog mitt förnuft till fĂ„nga till slut. Jag gör inte det dĂ€r experimentet. För slutar den hĂ€r att slĂ„ sĂ„ Ă€r det fĂ€rdigt.

Du tror att du hade riskerat livet?

– Jag har ju haft ett hjĂ€rtstopp hĂ€r i huset, men rĂ€ddades av min sambo. Jag var död i ett par minuter. Alla mĂ€nniskor kan dö, Ă€ven utan politiska uppdrag, men man ökar risken ganska mycket med det. Jag blir 65 Ă„r och jag vill leva lite lĂ€ttare. Jag har levt med utmaningar under en vĂ€ldigt lĂ„ng tid. Redan innan politiken utsatte man sig för bĂ„de det ena och det andra. Nu fĂ„r man ha spĂ€nning i nĂ„got annat, som kanske Bastubaletten. Kanske Ă€r Bastubaletten, jag vill inte sĂ€ga surrogat, men det som gör att det finns en viss spĂ€nning i livet som gör att man inte behöver söka sig till uppdrag som kommunalrĂ„d nĂ€r jag en gĂ„ng har lĂ€mnat.

Hur Àr det med hÀlsan nu?

– Den Ă€r bra. Jag har ju börjat trĂ€na för den hĂ€r eventuella turnĂ©n sĂ„ att jag kan röra mig nĂ„gorlunda mer graciöst Ă€n den klumpeduns som har varit med i serien.

Men du har sett döden. Hur sÄg du den?

– Jag har mött den hĂ€r pĂ„ golvet, men jag har inte upplevt den. Man brukar ju frĂ„ga: SĂ„g du nĂ„gonting? Nej, jag sĂ„g ingenting. För den sakens skull Ă€r jag inte ateist, men jag sĂ„g ingenting. Jag ramlade ihop hĂ€r vid halv tio pĂ„ kvĂ€llen och vaknade halv tre pĂ„ natten. DĂ„ var jag i GĂ€llivare pĂ„ sjukhuset.

Har det gjort nÄgot med dig?

– Nej, jag gĂ„r inte omkring och Ă€r rĂ€dd. Jag gör allt det jag orkar och det Ă€r en förutsĂ€ttning för att jag ska kunna leva sĂ„ normalt som möjligt, att fĂ„ ha kvar kapaciteten. KranskĂ€rlen Ă€r skadade av förfettning, det kan jag inte göra mycket Ă„t för att det Ă€r en genetisk frĂ„ga. Men jag anstrĂ€nger mig mycket, inte bara med rodden. Jag anstrĂ€nger mig och dĂ„ fĂ„r jag nya kĂ€rl som bildas i hjĂ€rtmuskulaturen, vilket gör att jag kan leva ett normalt liv.

Men det var helt svart.

– Det var ingenting. Jag har varit med om en svĂ„r trafikolycka en gĂ„ng innan nĂ€r jag var i 23-24-Ă„rsĂ„ldern. Bilen slog runt flera varv och hamnade pĂ„ taket och kanade. DĂ€r, nĂ€r jag tappade kontrollen över bilen i ganska hög fart, hĂ€nde nĂ„got mycket underligt. Jag fick en film. Jag hade alltsĂ„ inte slagit mig. Jag fick nĂ„got knĂ€ som vreds av och nĂ„got benbrott, trots denna vĂ„ldsamma karusell med bilen. Men dĂ€r fick jag under en kort period se en film med mitt liv. Det kom upp saker frĂ„n det undermedvetna dĂ€r alla viktiga upplevelser var med. Sen fattade jag att jag inte kommer att dö. Bilen kanade, men det small inte och jag Ă„terkom till medvetande. DĂ„ klipptes filmen av. Det var en mĂ€rklig upplevelse som jag har burit med mig i 40 Ă„r nu.

Tillbaka till politiken. Du hade velat börja med det tidigare?

– Jag hade haft en annan energi om jag hade börjat tio Ă„r yngre. I politiken behövs energi och man mĂ„ste orka finnas dĂ€r det hĂ€nder. Det gör ju inte 65-Ă„ringar lika vĂ€l som 40-Ă„ringar. Jag körde med full gas under min politiska tid, men du har dina Ă„r. Kör du med full gas under 12-15 Ă„r sĂ„ har du tömt dig. SĂ„ var det för mig. Under sista Ă„ret rĂ€knade jag dagarna, Ă€ven fast det var gruvetableringen. Jag var trött. Och det Ă€r klart att jag inte hade varit lika trött dĂ„ om jag hade varit 15 Ă„r yngre.

Sen kom gruvan.

– De som tog över tog över i en gyllene tid. DĂ„ öppnades allt. Det var fina Ă„r. Besparingarna som var ledstjĂ€rnan under hela min tid byttes till nĂ„got annat under nĂ„gra Ă„rs tid. SĂ„ kom den hĂ€r tyngre delen sen och den ska ocksĂ„ bemötas. HĂ€r fĂ„r vi inte spilla tid, utan den mĂ„ste mötas med den verklighet som Ă€r gĂ€llande för stunden. Men nu vet vi inte. Det sĂ€gs att gruvan kommer att öppna igen. Det kan ju ingen garantera, men sannolikheten Ă€r stor att sĂ„ kommer att ske, vi ser ju hur malmpriserna förĂ€ndras och hur dollarpriserna gĂ„r i höjden. Pajala har en framtid och gruvan har en framtid. FrĂ„gan Ă€r nĂ€r.

Har Pajala gjort sig för beroende av gruvan?

– För? Hela Sveriges inland Ă€r beroende av att det finns ett lok. För den hĂ€r regionen Ă€r gruvan ett lok. Kring detta vĂ€xer det upp massa andra företag, det kommer in mĂ€nniskor med kapital och idĂ©er som vill vara med och förĂ€ndra. Jag sĂ„g ju nĂ€r ingen ville satsa pengar hĂ€r. Sen nĂ€r gruvan kom vĂ€llde de dĂ€r mĂ€nniskorna med pengar in. Det Ă€r sĂ„ det fungerar: Det behövs kapitalister och de kommer nĂ€r de har pengar att förrĂ€nta sig. Men det Ă€r svĂ„rt att fĂ„ investerar om pengar inte förrĂ€ntas. Kiruna – vad skulle finnas dĂ€r utan gruvan? Det skulle kanske springa nĂ„gon ren dĂ€r.

I Bastubaletten klĂ€r du dig i ”Framtid Pajala” och IFK TĂ€rendö-dress.

– NĂ€r gruvan kom och vi tryckte upp de hĂ€r tröjorna delade vi ut flera tusen tröjor. Alla gick omkring med de hĂ€r. NĂ€r gruvan gick i konkurs sĂ„g jag ingen gĂ„ i en sĂ„dan tröja. DĂ„ tĂ€nkte jag: ”Nog Ă€r det vĂ€l fasen, har vi ingen framtid alls nu?” Pajala finns ju kvar hĂ€r. Är det nĂ„gon gĂ„ng folk behöver gĂ„ i en sĂ„dan tröja sĂ„ Ă€r det ju nu och dĂ€rför har jag burit den tröjan.

– För IFK TĂ€rendö kĂ€nner jag en vĂ€ldig tacksamhet som bar upp den mörka tiden fram till gruvan gav oss hopp, inte minst Charlotte Kalla. Det fanns tvĂ„ personer som jag anvĂ€nde som kommunalrĂ„d nĂ€r jag fick besök. Det var en ung Charlotte Kalla och det var Mikael Niemi och hans författarskap. Det var de tvĂ„ konkurrensfördelarna som fanns. Klart att hela Sverige ska fĂ„ se deras IFK TĂ€rendös trĂ€ningsdress.

Hur blev det med Charlotte Kallas strandtomt som du lovade henne efter guldet i Tour de Ski 2008 och OS-guldet 2010?

– Det Ă€r en historia i sig att vi kom fram till mĂ„lgĂ„ngen. NĂ€r vi hade tagit oss Ă€nda fram till mĂ„let sĂ„ var vi utanför och kom inte in. Men dĂ„ sĂ„g jag en av de svenska ledarna och sa att nu mĂ„ste du ordna det hĂ€r. "HĂ€r stĂ„r alltsĂ„ Charlotte Kallas pappa och jag Ă€r kommunalrĂ„d i den hĂ€r lilla kommunen. Nu hĂ„ller hon pĂ„ att komma in i mĂ„l, det hĂ€r fĂ„r du ordna." Det dröjde nĂ„gon minut och sen kom vi in till det allra heligaste. Sen började spektaklet. För folk frĂ„gade ju: Vad ska ni ge henne? I Finland brukade man ge olympiska guldmedaljörer ett hus. Men jag kan ju inte gĂ„ i god för en villa. Men det fanns tomter avstyckade i TĂ€rendö som hade stĂ„tt fĂ€rdiga en lĂ€ngre tid, som jag utlovade till henne. Men jag har aldrig varit med om en sĂ„dan kanonad som nĂ€r detta sossekommunalrĂ„d börjar spela stor och ger bort en sĂ„dan allmĂ€negendom som en tomt.

– Det dĂ€r höll pĂ„ en vecka frĂ„n tio i sju till 23 pĂ„ kvĂ€llen. Hela tiden bombades jag av den ena tidningen, den ena TV-kanalen efter den andra, men jag vidhöll det dĂ€r. NĂ€r TĂ€rendöborna fick höra om det hĂ€r drevet ringde TĂ€rendöbor och erbjöd tomter Ă„t henne. Givmildheten var mycket stor. Men Charlotte blev less pĂ„ det hĂ€r, sĂ„ hon ville inte ha den dĂ€r tomten.

Min fredagskvÀll Tre röster

Den Àr stillsam. Den kan naturligtvis bestÄ av en fredagsbastu och en trÀningstur ute. Sen brukar det gÄ trevliga filmer som vi tittar pÄ och under en lÄng TV-kvÀll brukar jag slumra till bÄde en och tvÄ gÄnger. Men det Àr ganska stillsamt för under lördagar brukar vi Äka skidor pÄ förmiddagarna.

Om Bengt Niska

Namn: Bengt Kullervo Niska.

Född: 20 juni 1952.

Bor i: Pajala, uppvuxen i Autio.

Familj: Sambon Berit Öström och har en vuxen dotter.

Utbildning: Socionom och grÀnsjÀgare.

Aktuell med: Andra sÀsongen av SVT:s serie "Bastubaletten".

Bengt Aili, 62, ÖvertorneĂ„, deltagare i Bastubaletten: – Bengt Ă€r en rejĂ€l karl, han Ă€r bĂ„de fysiskt stark och sen förmodar jag att han Ă€r en bra politiker. Sen Ă€r han trevlig – han har mĂ„nga bra sidor. Hans negativa sida ska vara hans envishet kanske. Det var en trevlig utmaning att spela in programmet med honom. I och med att man Ă€r Ă€ldre och inte i det fysiska skick som man har varit i var det en utmaning.

Justine Kirk, 50, Stockholm, koreograf i Bastubaletten: – Det var underbart att jobba med honom. Bengt Niska har jĂ€ttemĂ„nga sidor och han vĂ€ljer vilka sidor han vill visa först. Den Bengt jag mötte inledningsvis var en ganska tuff och bestĂ€md man som visade att han vet vem han Ă€r och vad han stĂ„r för – och att han inte lĂ„ter sig pĂ„verkas om han inte vill. Men jag vĂ„gar sĂ€ga att vi fann varandra. Han har en oerhörd mĂ€nsklig mognad som han vĂ€ljer sjĂ€lv nĂ€r han vill visa och han visade den för mig.

Fredrik HangasjĂ€rvi, 43, Korpilombolo, deltagare i Bastubaletten: – Det var en upplevelse i sig att spela in Bastubaletten med Bengt. Han Ă€r verkligen originell och kĂ€nns som den drivande i det hĂ€r. Han ringde ofta innan inspelningarna och frĂ„gade hur det kommer att bli.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om