Trafikverket har på uppdrag av regeringen startat en utredning kring framtiden för Inlandsbanan.
Inlandsbanan som är drygt 110 mil lång och transporterar gods- och persontrafik mellan Mora och Gällivare är i starkt behov av upprustning, berättar Inlandsbanans vd Peter Ekholm.
– Det är en outnyttjad resurs. En statlig infrastruktur som funnits i 100 år men som på grund av bristande underhåll inte har förtroende hos marknaden att flytta över den tunga trafiken från vägarna till järnvägen.
Vad betyder Inlandsbanan för turistnäringen?
– Den har en avgörande påverkan om vi i framtiden ska ha hållbara och prisvärda transportmöjligheter. Men då behövs en bra infrastruktur och den är inte möjlig att finansiera utan att tillgodose godstrafikens behov.
Vad hoppas du att utredningen ska komma fram till?
– Samma sak som vi själva kommit fram till. Att framtidens transportsystem kräver kapacitet och robusthet så att en överflyttning av gods från vägarna till järnvägen kan genomföras.
Lennart Kalander är avdelningschef för nationell planering på Trafikverket. Han berättar att man i utredningen tittar på järnvägsnätet och vilka behov det finns i framtiden.
– Vi tittar på omledning, hur robust systemet är, vad Inlandsbanan betyder för inlandet, turistnäringen osv, säger Lennart Kalander.
Men vad utredningen kommer fram till kan Kalander inte svara på.
– Vi kommer att leverera en utredning, men exakt vad vi kommer fram till kan jag inte kommentera förens den är klar.