Vildakidz väljer bort rökare och alkoholanvändare

Kriterierna för Vildakidz julklappsutdelning blir hårdare. "Använder du tobak eller alkohol så behöver du inte vår hjälp. Sluta och prioritera dina barn istället", har man meddelat de som ansökt om klappar, berättar ordförande Anna Karlsson.

Anna Karlsson, ordförande för Vildakidz, uppmanar föräldrar som röker, snusar eller dricker alkohol att inte ansöka om julklappar hos föreningen.

Anna Karlsson, ordförande för Vildakidz, uppmanar föräldrar som röker, snusar eller dricker alkohol att inte ansöka om julklappar hos föreningen.

Foto: Frida Enberg

Norrbotten2021-12-09 06:00

Varje år delar den ideella föreningen Vildakidz, som har olika samarbeten i samtliga av länets kommuner, ut julklappar till barn som lever i familjer där det är ont om pengar. Genom donationer och sponsorer samlar man in för att fylla en säck som ska räcka till alla som behöver hjälp. Man har till exempel ute granar där man kan ge bort klappar och en digital insamling dit man kan swisha.

– Pandemin har slagit väldigt hårt mot de som redan hade det tufft. Det är många som ifrågasätter att det inte finns några fattiga barn i Sverige idag. Barnen kanske har tak över huvudet och mat, oftast, men de har inte det där lilla extra. De har inte möjlighet till en meningsfull fritid när allt kostar, förklarar ordförande Anna Karlsson.

Hur står sig insamlingen i år jämfört med tidigare år?

– Det ser bra ut så här långt. Däremot är det rekordmånga som sökt om hjälp också. Sen brukar det alltid skramla till ju närmare jul vi kommer. Det är många som inte köpt sina julklappar än.

Det stora trycket på att få ta del av klapparna i år har gjort att föreningen velat strama åt kriterierna. När man anmäler sig till deras julhjälp ombeds man att avstå om man dricker alkohol, röker eller snusar.

– Vi har skrivit ut att "använder du tobak eller alkohol så behöver du inte vår hjälp. Sluta och prioritera dina barn istället".

Det hårda budskapet har mötts av kritik från föräldrar som tänkt skriva upp sig på listan, men det har inte Anna Karlsson särskilt mycket för.

– Har du råd att köpa en vinflaska på fredag eller att bolma upp ett ciggpaket per dag men inte råd att köpa en julklapp till ditt barn, då tycker jag att du prioriterar helt galet.

– En del har varit riktigt arga och tyckt att: "ja men då förstör vi ju julen för barnen, för då blir föräldrarna arga" när de inte får sitt nikotin till exempel. Men jag tycker ändå att man måste prioritera. Vi vill hjälpa de här som verkligen inte fixar det. De som gör allt för att få det att gå ihop men som ändå inte får ihop det. De vill vi gärna ge lite julmat och julklappar.

Hon tror att pandemin ligger bakom det höga trycket och berättar att det är färre i år som faktiskt kan hjälpa till, men att viljan att donera alltjämt är stor hos länets befolkning.

– Vi har rekord i antal julgranar. Folk är otroligt duktiga på att hjälpa till, en stor eloge till dem. Det är många föräldrar som går med sina egna barn och handlar, och säger till dem att köpa något som en jämnårig skulle vilja ha, och så lägger man den klappen under vår gran sen. Då lär man samtidigt barnen att kunna glädja någon annan.

För andra året i rad kommer man utöver klassiskt inslagna julklappar med hjälp av swisharna även att dela ut presentkort. Det är andra året i rad man gör på det viset. Tidigare har man gjort det av pandemiskäl men Anna Karlsson tror att presentkorten är här för att stanna.

– Förut har vi haft flera, flera tusen på våra julklappsutdelningar, och det har blivit... det har blivit väldigt stökigt. Det blev inte så mysigt som vi hade tänkt oss. Utan det väcktes mer en gamkänsla. De bara rev upp pappren på paketen och sa: "Nej, jag vill inte ha den". Så vi kände att "så här ska vi inte göra". Så vi kör mindre julklappsutdelningar, 500 åt gången ungefär.

Vilda Kidz

Föreningen grundades 2015 av makarna Anna och Stefan Karlsson i Luleå och har vunnit flera stora priser. 

De har bland annat utnämnts till "Svenska hjältar" och "Årets eldsjälar" och fått stort genomslag i sociala medier och uppmärksamhet i såväl nationell som internationell press.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!