Högtryck för vägarbeten

Vägarbetena i länet blir fler i år, och som vanligt är de koncentrerade till sommaren.– Det finns en ganska hög stapel med jobb som måste göras, säger Robert Eriksson på Trafikverket.

Samsas om plats. Trafikverket försöker att hålla vägarna öppna medan arbetet pågår.

Samsas om plats. Trafikverket försöker att hålla vägarna öppna medan arbetet pågår.

Foto: Fredrik Tano

Norrbotten2014-07-07 06:00

Just nu är det runt 60 vägarbeten igång i länet. Det är ovanligt mycket enligt Robert Eriksson, som är chef för projektenheten på Trafikverket i Norrbotten. Typen av insatser som görs varierar men det satsas framförallt hårt på mötesfria vägar.

– Vi har sett så stora säkerhetsförbättringar med mittseparering och 2+1-filiga vägar så det är en tydlig strategi från vår sida, säger Robert Eriksson.

Ett av de största projekten för sommaren sker på väg 383 mellan Vibbyn och Flarken utanför Boden. Det är ett arbete som har visat sig mer komplicerat än Trafikverket kunnat föreställa sig, då man blivit tvungen att slå ner över 6000 granpålar och runt 1100 betongpålar för att stabilisera marken.

– Vi hade några experter här som dömde ut det som Sveriges geotekniskt sämsta plats för vägbygge, säger projektchefen Tomas Boman, BDX. Byggena här uppe måste även generellt sett vara mer komplicerade än i södra Sverige, då temperaturskillnaderna bryter ner vägen på ett annat sätt.

På grund av väderförutsättningarna blir säsongen för vägarbeten också kortare ju längre norrut man kommer i landet.

– Vi börjar i maj och kan i bästa fall hålla på till oktober, vilket gör att projekten kan ta flera år. Påverkan för trafiken blir också stor när alla jobb måste koncentreras under så kort tidsperiod, men vi försöker åtminstone att inte stänga av vägarna helt om det inte är absolut nödvändigt, säger Robert Eriksson.

Andreas Lindström är vd för Lindströms Transport, som har många körningar på länets vägar. Han ser positivt på att antalet vägarbeten ökar.

– Det är lite störande när det väl pågår men om det blir en förbättring så är det ju värt det i längden, säger han.

Det råder heller ingen tvekan om vilken väg han anser är i mest behov av upprustning, nämligen E10:an. Trafikverket i Norrbotten har beviljats 250 miljoner kronor för att rusta upp vägen, men eftersom projektet måste gå igenom en planeringsprocess dröjer arbetet några år. Under tiden kan man bara göra mindre underhållsarbeten på de värsta sträckorna.

Summan på 250 miljoner kronor har kritiserats av många för att vara för låg, vilket Andreas Lindström håller med om.

– 250 miljoner känns som ett skämt i sammanhanget. Det behövs otroliga resurser till E10:an och det verkar som att staten inte förstår det.

De fem största vägarbetsprojekten

E10 mellan Kaunisvaara och Svappavaara. Förbättringsåtgärder på 16 mil väg, några nya broar och förbifarter samt planer för en ny väg.

Väntas vara klart 2017.

E4 Kalix - Lappbäcken

2+1-väg med mitträcke.

Juli 2013 – september 2014

E4 Boviken-Rosvik

2+1-väg med mitträcke.

Våren 2014 – hösten 2015.

Ny del av väg 870 och ny del av E10 i anslutning till Kiruna.

Byggande pågår i nuläget bara på väg 870, som väntas vara klar 2015.

Förbättringsåtgärder på väg 383 mellan Vibbyn och Flarken.

Väntas vara klart oktober 2014.

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om