Trafikverket forsätter att sänka hastigheter på vägarna runt om i Sverige för nå sin nollvision om olyckor på vägarna. Hastighetssänkningarna görs på vägar utan mittseparering där hastigheten sänks till 80 km/tim, detta med undantag för vägar som har under 2 000 fordon per medeldygn under ett år.
– Sänkta hastigheter är en effektiv och tillfällig åtgärd för att minska olycksrisken tills att vi har möjlighet att bygga mitträcken där de behövs. Trafikverket har inte medel att bygga om alla vägar på en gång, och vi behöver agera nu för att inte fler ska skadas allvarligt eller dö i trafiken, säger Angelica Qarlsin, strategisk planerare på Trafikverket.
I Norrbotten finns det förslag på att sänka hastigheterna på en rad vägar under 2019. Det gäller bland annat två sträckor på E4:an mellan Kalix och Haparanda, E10 mellan Kiruna och Kauppinen, E45 och väg 830 vid Gällivare-Malmberget och Väg 94 mellan Antnäs och Alvik.
– När vägens säkerhetsstandard tillåter det sätter vi en högre hastighetsgräns, men säkerheten måste alltid komma först, säger Angelica Qarlsin.
Tanken är att hastigheterna på vägarna ska anpassas till vägarnas säkerhetsstandard. Enligt trafikverket bör en väg vara mötesfri för att lämpa sig för högre hastigheter än 80 km/tim. Trafikverket har som ambition att införa de nya hastigheterna i början av november och har som framtidsplan att hela E4:an och delar av E10 ska få mitträcke. Fram till år 2025 kommer cirka 425 mil statlig väg att skyltas om till en lägre hastighetsgräns.