I Norra Sverige är förarna oftast vana och förberedda inför kraftiga snöfall. Han menar att regnet och det milda vädret är de största vägbovarna.
– Vi har haft det ganska jobbigt. Men vi får vara relativt nöjda, med tanke på att det varit få olyckor, säger Mikael Lindholm.
Det som försvårar sandningsarbetet är de sjunkande temperaturerna som är en följd av klimatförändringarna, menar han.
– Vi har sett en tydlig trend de senaste 10-15 åren. En annan sak som försvårar är att det är mer trafikanter idag, säger han.
Följden av regnet blir att det lägger sig över sanden och fryser på nytt, och så håller det på, förklarar han.
– Det är ofta mellanvägarna på 80 eller 90 som är svårast att hantera. För små för att salta, men svåra att sanda eftersom att sanden blåser bort.
– Den farliga halkan uppstår när det regnar samtidigt som det är nära nollgradigt.
Han menar att vi framöver måste räkna med den här typen av halka, just på grund av klimatförändringarna.
– På grund av klimatet har vi ett större antal dagar i riskzonen än vi hade förut.