Grävjobb är framtiden
Brist på maskinförare i norrlänen förutspås. Att ta väl hand om lärlingarna kan vara ett grepp mot detta.
Foto:
Från branschens sida försöker man med näbbar och klor få ut lärlingarna. - Vi har samtal hela tiden med våra beställare hur vi ska bära oss åt. Till syvende och sist ska de betala och arbetet måste gå så fort som möjligt. Men vi måste låta lärlingarna komma in. Om de aldrig får prova blir det ju ingenting. Detta för vi dialog om med lokala politiker, regering och beställare. - En del har faktiskt börjat ta in lärlingar och upptäckt att det inte tar så lång tid innan de är i full produktion. I vissa fall kanske bara en månad. Variera
Arbetsmarknadsläget för maskinförare varierar från ort till ort. - I Umeåområdet finns inte en enda arbetslös lärling. Ser man på Malmfälten tror jag inte heller att någon går arbetslös. Maskinförare är därför ett framtidsyrke, anser Per-Erik Markström. Att attrahera ungdomar är inte svårt. - Vi har mycket bra söktryck i skolorna. Intresset måste vara genuint, understryker han. - Det här är ett gammalt rallaryrke. Ofta bor du i kappsäck. Men alla som söker till yrket har nog inte riktigt insett det. Samhällsnytta
Positivt är att uppgifterna kan vara mycket omväxlande. Exempelvis från stora volymer med skopan till att frilägga en ledning med centimeterprecision. En maskinförare känner också samhällsnyttan. - Ja, som att "den där slänten har jag gjort".
Maskinentreprenörerna är en bransch- och arbetsgivarorganisation för maskinentreprenörer. Anslutna företag säljer tjänster och kunskap gällande maskiner som är jordförflyttande som last-, gräv-, schaktmaskiner och väghyvlar. Även lyftande maskiner, exempelvis mobilkranar och teleskoplastare. Men inte skogsmaskiner.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!