Kuriren skrev för en tid sedan om tågförseningarna för tiden strax före jul fram till 9 januari. Alltså en av de perioder under året som resenärerna strömmar till tågen som allra mest.
Enligt statistiken från webbsajten senatag.se var läget då nattsvart. Snittförseningen för de fyra nattågen, två i vardera riktningen, låg på två timmar.
Logiskt
Kuriren har pratat med en person som har utmärkt insyn i vad som händer och sker på spåren. Källan vill av olika skäl vara anonym.
Både godståg och nattåg rullar som bekant på norra stambanan. Båda körs enligt tidtabeller.
Det som sker är i princip rent logiskt, menar Kurirens sagesperson.
- Nattågen är i grunden inte inlagda i tidtabellen, utan har pressats in efteråt. Konsekvensen är att du aldrig kan få rättidighet. För mig är det väldigt märkligt att godstågen, som i sig är viktiga, prioriteras in först i tidtabellen.
- Man lurar människor när man inte har en produkt som man inte kommer att få rätttidighet på. Det går aldrig att få kvalité på persontrafiken då.
Norra stambanan är helt överbelastad.
- Sedan läggs nästa produkt, persontågen, in med skohorn. Men är det fullt så är det.
Störning
Resonemanget leder bara fram till en sak:
- Det här talar ännu mer för att Norrbotniabanan måste byggas.
Sett över hela Sverige står godstågens operatörer för fler störningar än själva banan, alltså Trafikverkets ansvar. Gällande persontrafiken är läget ungefär lika. Faktorer som behov av upprustning av infrastrukturen och, enligt uppgifter till Kuriren, krånglande lok kan räknas in här.
SJ är i dag i ett pressat läge gällande nattågen, menar Kurirens källa. Nattågen fortsätter att vara sena och det ser illa ut för den senaste tidsperioden.