Stig Holmberg är länsansvarig för ambulansverksamheten
– Det händer ibland och det ser jätteilla ut. Jag får signalen när ambulansen för körförbud och det är givetvis för sent. Och då blir det en akut besiktning, vi måste ju få använda fordonet, säger han.
Holmberg har samma förklaring som Laine Nilsson; missar i rutinerna som beror på den mänskliga faktorn.
– Vi har funderat mycket på hur vi ska täppa igen de här luckorna. Det är ju genant att det förekommer, säger han.
Transportstyrelsen kan inte svara på om problemet är typiskt för Norrbotten eller även drabbar andra landsting. Det finns ingen sådan specifik statistik säger Mikael Andersson, pressansvarig. Transportstyrelsen har dock noterat att det inte är ett ovanligt problem i företag och organisationer som har stora fordonsparker.
– Det är nog så att det har att göra med administrativa problem i stora organisationer, det gäller att se över sina rutiner. Men det är inte helt generellt, det finns företag som har idiotkoll på sina fordon, säger Andersson.