Fordonsmarknaden bromsar in 2018

Flera branscher väntas fortsätta uppåt 2018, men inte fordonsmarknaden. Orsaken är väntan på el-bilarnas intåg.

Mässan i maj. Fordonsmässan Coop Norbbotten arena i maj. Tesla S. till ett pris av 1,5 miljoner. 700 hästkrafter, 0-100 på 3 sekunder med en vikt på 2,2 ton och total räckvidd el på 50 mil.

Mässan i maj. Fordonsmässan Coop Norbbotten arena i maj. Tesla S. till ett pris av 1,5 miljoner. 700 hästkrafter, 0-100 på 3 sekunder med en vikt på 2,2 ton och total räckvidd el på 50 mil.

Foto: Pär Bäckström

Norrbotten2017-11-17 14:22

När Norrlandsfonden presenterade konjunkturbarometern för 2018 var bland andra IT-branschen och industrin fortsatt hög 2018 från avslutningen på 2017.

Fordonsmarknaden väntas dock bromsa in kommande år efter att ha levererat toppresultat flera år i rad.

Orsaken är höjda skatter och övergången till el-bilsmarknaden.

– Min bedömning är att bilbranschen generellt är inne i en högkonjunktur, men en del faktorer dämpar efterfrågan. Speciellt i Norrbotten, säger Tomas Lejon, vd Nordiska Bil.

Vad handlar det om?

– Norrbottningen är benängen i större utsträckning än övriga svenskar att köpa större bilar som är fyrhjulsdrivna. Framöver kom det att gynna mindre bilar och missgynna större bilar. Det är en förändring av skattesatsen. Du får en högre skatt om du kör omkring i en mer miljöförstörande bil.

– Det innebär att det finns ett par frågor kring vilket drivmedel man ska använda och även det här kring elektrifiering. Kunderna börjar nosa på det i och med det bilval jag vill göra. I dag finns inte riktigt rätt specifikationer i den miljö vi befinner oss i norra Sverige på dessa bilar, men det kanske kommer. Det råder en mer osäkerhet än en ovilja att köpa bil.

Märker ni av en oro?

– Inte oro, men vi får fler frågor som val av drivmedel. Ska jag satsa på bensin, diesel, hybrid eller gå hela vägen till en el-bil? De här frågorna kokar ned till att man avvaktar litegrann. Det är inte lika givet vad man ska välja.

Vad säger ni?

– Att man måste göra en bedömning hur bilen ska användas. Man måste förnya sin bilpark löpande med den bilpark som finns just nu. Långsiktigt tror vi på en ökad elektrifiering. De som vill komma in tidigt i den delen ska överväga att köpa laddhybrider eller rena el-bilar.

Vad säger du om att köra el-bil i vårt klimat i norra Sverige?

– Det finns en räckviddsångest. De flesta räcker mer än väl för vardagsbruk. Men ska du köra 30 mil i sträck är el-bilen inget bra alternativ. Men har du ett behov av en räckvidd på max 25 mil, även i ett kallt klimat, så finns det väldigt bra bilar för det, säger Tomas Lejon.

– De flesta som pendlar till och från jobbet, gör några ärenden och sedan kör hem, så fungerar el-bilen alldeles utmärkt.

Nackdelar?

– Det är svårt att montera en dragkrok ifall du ska dra husvagn eller liknande. Den tekniska konstruktionen finns inte i dag på bilarna som vi säljer i dag. Vi förstår att några kunder tycker att det är viktigt. Just nu försvinner el-bilarna då som en valbar biltyp.

– Volvo har sagt att från 2020 kommer alla nya modeller att vara delvis eller helt elektrifierade. Det kommer att erbjudas en el-komponent i drivlinan.

Fakta Nyregistrerade bilar i Norrbotten fördelat på kvartal

2015, 1: 1 379, 2: 1 679, 3: 1 497, 1 902

Totalt: 6 457

2016, 1: 1 441, 2: 1 824, 3: 1 341, 4: 1 556

Totalt: 6 162

2017, 1: 1 273, 2: 1 537, 3: 1 336

Totalt: 4 146 (3 av 4 kvartal)

Bonus-malus och bränslebyte

Regeringen föreslår att lagändringen ska träda i kraft den 1 juli 2018 och innehåller bland annat följande:

* För bensin- och dieseldrivna fordon tas en förhöjd fordonsskatt (malus) ut under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången. Koldioxidbeloppet är då summan av 82 kronor per gram koldioxid som fordonet släpper ut per kilometer utöver 95 gram och upp till och med 140 gram, och 107 kronor per gram koldioxid som fordonet släpper ut per kilometer utöver 140 gram. Från år 4 och därefter är koldioxidbeloppet 22 kronor per gram koldioxid utöver 111 gram.

* Den femåriga befrielsen från fordonskatt för miljöbilar tas bort och supermiljöbilspremien ersätts av en bonus för bilar med mycket låga utsläpp. För bilar med noll-utsläpp är den högsta bonusen 60 000 kronor. Bonusen trappas av linjärt upp till en utsläppsnivå på 60 gram där bonusen uppgår till 10 000 kronor. Vidare är kravet att bonus får medges med ett belopp som högst motsvarar 25 procent av bilens nypris. Gasbilar erhåller en bonus på 10 000 kronor. I dag får dessa bilar inte ta del av supermiljöbilspremien.

* Fordon som kan drivas med alternativa drivmedel, som E85 (etanol) och fordonsgas (blandning av biogas och naturgas) får ingen förhöjd fordonsskatt.

* Bränslefaktorn för nya dieselfordon ersätts med ett bränsletillägg som görs oberoende av fordonsskattens storlek.

* Miljötillägget för dieselfordon på 250 kronor behålls.

* Givet den osäkerhet som finns kring effekterna av EU:s nya körcykel WLTP (WorldwideHarmonizedLight-DutyVehicles Test Procedure) anser regeringen att den gamla körcykeln NEDC (New European Driving Cycle) bör ligga till grund för fordonsbeskattningen inom bonus malus-systemet under en övergångsperiod. Den 1 januari 2020 sker en övergång till WLTP. Då finns möjlighet att justera nivåerna så att minst samma miljöstyrning upprätthålls.

Källa: regeringen.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!