Överlasterna för tunga transporter har ökat på de svenska vägarna. På fem år har överlasterna ökat från 23 procents överlast 2014 till 45 procents överlast 2019. Det visar en preliminär rapport från Trafikverket, Övervikter sliter ner vägarna.
– Vi får ett vägnät som slits snabbare än det skulle ha gjort annars och det är framför allt det svagaste vägnätet som slits mest, säger Lennart Kalander, chef för nationell planering vid Trafikverket.
I Norrbotten har mätningarna gjorts på fyra platser, Grundträskån, Storlångträsk, Norrfjärden och Övertorneå vilka har en lägre andel trafik i jämförelse med vägarna kring storstäderna.
– Det är problem överallt, inte bara kring storstäderna, säger Lennart Kalander.
Det är själva överlasten som sliter på vägen.
– Det som påverkar mest negativt är fordon som har få axlar men väger mycket. De får en annan viktfördelning och ett annat anläggningstryck mot vägen. Då väger varje axel alldeles för mycket. Det här har den största betydelsen för slitaget på vägen, säger Lennart Kalander.
Förutom att vägarna slits snabbare så får överlaster andra negativ följder.
– Det blir en bristande efterlevnad av reglerna och det kan innebära att det snedvrider konkurrensen. De som lastar enligt reglerna får svårare att konkurrera mot de som överlastar. Sedan kan det vintertid bli en försämring av trafiksäkerheten om lastbilar ställer sig på tvären. Fordonen blir lite instabilare vid överlast, säger Lennart Kalander.