Finska gruvor blickar mot Narvik

EU:s svaveldirektiv kan tvinga finska gruvor att lämna hamnarna i Östersjön.Trängseln på Malmbanan riskerar då att öka.

Norrbotten2012-12-04 06:00

EU:s svaveldirektiv ställer högre krav på de marina bränslena och ger fördyringar i transportkedjan. Gruvan i Talvivaara exporterar till exempel via Karleby till Nederländerna.

Gruvbolagets vd Pekka Perä fruktar en ökning av kostnaderna med tiotals miljoner euro. Och då kommer finska gruvföretagen att försöka se på andra transportrutter utanför Östersjön.

Ett alternativ är att frakta malm via Murmanskbanan till Norra ishavet.

-  Det handlar inte om att vi skulle motsätta oss miljöskydd. Men kostnaden är så väsentlig att vi måste ta reda på det förmånligaste och mest effektiva alternativet för vår logistik, säger Pekka Perä till finska Hufvudstadsbladet.

Oceanhamnar
Svaveldirektivet träder i kraft 2015. Vid det laget måste gruvbolagen ha löst problemet med transportvägar.

Oron växer i finska hemmahamnarna för att gruvbolagen söker sig till oceanhamnar där man slipper svaveldirektivet. Exempelvis Murmansk eller Narvik.

En destination Narvik för finska gruvföretag skulle ställa ytterligare krav på Malmbanans kapacitet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!