Fartyg gjorde Nordostpassagen tur och retur

Ryska fartyget Monchegorsk blev första fartyget i modern tid att utan isbrytare färdas genom Nordostpassagen till Asien och tillbaka.

Norrbotten2010-11-26 06:00
Trippen startade i Murmansk från hamnen i Dudinka 15 september. Så småningom anlände det isklassade lastfartyget till Shanghai, Kina. Där lossades nickel. Kinesiska konsumtionsvaror togs ombord som returlast, skriver Barentsobserver.com.Efter totalt 41 dagar på havet angjorde Monchegorsk åter hamnen i Dudinka. Ingen assistans av isbrytare begärdes under seglatsen. Detta gjorde Monchegorsk till ett historiskt fartyg. En sådan resa har inte gjorts i modern tid.Snittfart
Under färden höll fartyget en snittfart på 11,5 knop.Sergei Buzov, vd för företaget Norilsk-Nickels transportdivision, är stolt över trippen, säger han till Barentsobserver.com:-  För oss var det ett ovärderligt experiment som vi ska använda vid planering av våra framtida transportuppdrag. Han understryker att det genomförda projektet kan anses som företagets bidrag till utvecklingen av ryska havsdeklarationen om att utnyttja och utveckla de nya arktiska regionerna och välfärden i området.Järnmalm
Även tidigare har lastfartyg tagit sig igenom Nordostpassagen. Bland annat M/V Nordic Barents som i september ska ha transporterat 41.000 ton järmmalmskoncentrat från Kirkenes till Kina.2009 tog sig två fraktfartyg oassisterade den ena vägen genom passagen, från Sydkorea till Yamburg i Sibirien. Hela Nordostpassagen klarades dock inte av.En trad genom Nordostpassagen bedöms kunna ge fördelar för stora delar av Barentsområdet ur fraktsynpunkt.
Nordostpassagen är sjövägen mellan Europa, Atlanten, och Asien, Stilla havet. Globala uppvärmningen anses ha påverkat sjöleden positivt. Sedan 1990-talet förekommer kommersiell sjöfart bara längs delar av rutten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!