Elevhälsan: "Vi har ingen lösning"

Gymnasieelever spenderar mer och mer tid stillasittande framför skärmarna – det märker inte minst Kvarteret Kungsfågeln Gymnasieskolas skolsköterna Inger Lundholm.

Inger Lundholm är skolsköterska och märker tydligt vilka elever som är aktiva på fritiden och vilka som parkerar vid dataskärmen.

Inger Lundholm är skolsköterska och märker tydligt vilka elever som är aktiva på fritiden och vilka som parkerar vid dataskärmen.

Foto: Per Lundström

Norrbotten2015-12-18 07:34

Att en tredjedel av länets gymnasieelever sitter minst fem timmar om dagen framför en dataskärm, tv eller mobil på sin fritd sätter sina spår på måendet.

Den noteringen har i alla fall Inger Lundholm gjort som är skolsköterska på Kvarteret Kungsfågeln Gymnasieskola i Luleå.

– Eleverna sitter mer vid datorerna. Vissa sitter när de går i skolan, men även när de kommer hem. Jag kan absolut se det, säger Inger Lundholm.

Hur upplever du att det påverkar eleverna?

– De elever som rör sig mer orkar mer. De kan planera sin tillvaro och när de är ute och gör saker så orkar de även med skolarbetet. Man behöver inte träna, men bara att man rör på sig, säger Lundholm och fortsätter:

– Det är annat med de som sitter vid datorn hela dagen och kanske inte ens går ut och pratar med en kompis utan de har kompisar via nätet.

Inger Lundholm berättar att man inom skolhälsan är medveten om situationen och utvecklingen, men att problemet samtidigt är svårt att komma åt. Just nu finns inga klara svar.

– Det är någonting som vi funderar kring, men någon lösning har vi inte. Vi i skolan kan tala om för eleverna vad som vore bra för dem och hur de kan hantera sin tillvaro. Speciellt om man ser att de inte orkar med skolan och får sömnsvårigheter, då föreslår man att de drar ned på dataanvändadet. Samtidigt måste man jobba hemifrån också, säger Lundholm.

Är fler idrottslektioner på skoltid en bra idé?

– Det vore jättebra, säger Inger Lundholm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om