Dödsolyckor i länet hade kunnat undvikas

I år förolyckades fem personer i trafiken i Norrbotten, men fyra av dem hade kunnats undvikas. Det menar NTF i sin fortlöpande granskning.

NORRBOTTEN2007-07-10 15:54
<P>Under det första halvåret 2007 förolyckades 201 personer i trafiken, en ökning med fem personer jämfört med i fjol. Men drygt 70 procent av dödsfallen hade kunnat undvikas om vägtransportsystemet varit så förlåtande som Nollvisionen förutsätter, menar NTF i sin granskning. De menar att Nollvisionen handlar mer om att lindra konsekvensen av olyckan än att försöka förhindra att den sker.<BR>Analyserna bygger bland annat på vägverkets modell för säker vägtrafik som grundar sig i sin tur på människans tolerans mot yttre våld, hennes mentala och fysiska förutsättningar.<BR>- Enkelt kan man säga att när en gående konfronteras med bilar ska hastighetsgränsen vara högst 30 km/timmen. Moderna bilar klarar en sidokollision i 50 km/timmen och en frontalkrock i 70km/timmen. På vägar med mitträcke och förlåtande sidoområden kan man acceptera hastighetsgränser på 90km/timmen, säger Lars Martinell NTF Norrbotten.<BR>Det finns enligt NTF systembrister som måste ses igenom.<BR>- Mötesolycka på väg med hastighetsgräns på 90km/timmen eller mer defineras vi alltså som en systembrist. En sidokollision i en korsning över 50km/timmen är också en systembrist, liksom för hög hastighetsgräns i allmänhet. Systembrister är det också när övergångsställen inte är hastighetssäkrade, när vägens sidoområde inte är förlåtande eller när fordonen saknar effektiva bältespåminnare, antisladd eller tekniska system för "döda vinkeln-problematiken", säger Lars Martinell.<BR>Motorcykeln lever inte upp till Nollvisionens kriterier enligt NTF då den har samma hastighetsgränser som en bil men inte kan skydda sina passagerare lika effektivt vid en krock.<BR>I Norrbotten har en dödsolycka inträffat med motorcykel.</P>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om