Din husbil – en dödsfälla: "Mer säkert i personbil"

Antalet husbilar i trafiken ökar i rask takt, men Trafikverkets tester visar på stora brister i krocksäkerheten.

Så här såg det ut när Trafikverket krocktestade en helintegrerad husbil.

Så här såg det ut när Trafikverket krocktestade en helintegrerad husbil.

Foto: Trafikverket

Norrbotten2019-05-18 06:30

Att äga en husbil blir allt mer populärt. Sedan 2014 har antalet nyregistrerade husbilar i Sverige ökat med 50 procent. Under samma period har sex personer omkommit i husbilsolyckor. Sett till antalet körda mil innebär det att antalet omkomna i husbil är i paritet med i personbil. Trafikverket har genomfört krocktester med två moderna husbilar och resultaten visar att risken för att omkomma i en frontalkrock är stor.

– Det krocktesterna säger är att om det hade varit en modern personbil så hade utfallet varit helt annorlunda. Det är mer säkert i en personbil, säger Maria Krafft, måldirektör för trafiksäkerhet vid Trafikverket.

Två aspekter som Trafikverket lyfter fram som problematiska är husbilarnas tunga vikt och den korta deformationszonen. I en vanlig personbil utgör fronten på bilen en deformationszon. Dessa är konstruerade för att ge efter vid en kollision och absorbera den värsta kraften. I en modern husbil är deformationszonen kort i förhållande till fordonets vikt. Detta framgick i Trafikverkets krocktester, där föraren har en mycket hög risk att omkomma eller bli allvarligt skadad i en frontalkollision. Testerna visar också att alla i bilen har en stor risk att skadas allvarligt av inredning som lossnar.

Trafikverket testade två husbilsmodeller. En helintegrerad och en halvintegrerad. Skillnaden är att i den halvintegrerade byggs boendedelen ihop med en existerande förarhytt. I den helintegrerade byggs hela husbilen som ett stycke ovanpå bottenplattan. Den halvintegrerade husbilen ger ett något bättre skydd, men den är ändå betydligt sämre än en modern personbil.

– För den bilen som var helintegrerad så var det väldigt svaga strukturer i stolparna runt framrutan. De stolparna ska ha en stark struktur så att de inte kollapsar inåt i kupén. Här var de gjorda i glasfiber, trä, aluminium och plast. Det är inte bara det man ska haka upp sig på utan man behöver ta ett helhetsgrepp, men i en vanlig personbil ser det helt annorlunda ut, säger Maria Krafft.

Trafikverket vill nu se fler konsumenttester av husbilar så att fordonen kan göras säkrare.

– På personbilssidan är det konsumenttester som drivit på utvecklingen och de flesta personbilar testas i hårdare mån än lagkraven. I samma mån vill man att husbilstillverkare testar sina husbilar. Man kanske kan uppleva att en husbil är väldigt stor och säker, men bilen måste också ha egenskaperna för att ta upp krocken bättre än vad de har, säger Maria Krafft.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om