Antalet instÀllda tÄg fördubblades mot förra vintern

Det Àr mer Àn dubbelt sÄ mÄnga instÀllda tÄg i Norrbotten hittills i januari, Àn i december. Förseningarna var ocksÄ betydligt fler.

Det Àr mer Àn dubbelt sÄ mÄnga instÀllda tÄg i Norrbotten hittills i januari, Àn i december.

Det Àr mer Àn dubbelt sÄ mÄnga instÀllda tÄg i Norrbotten hittills i januari, Àn i december.

Foto: Pia Hanzi

Norrbotten2022-01-23 06:00

Det visar fÀrsk tÄgstatistik frÄn Trafikverket.

– Det beror till största delen pĂ„ den strĂ€nga kyla vi haft i januari, sĂ€ger Christer Berglund, affĂ€rschef för Vy och NorrtĂ„g, som kör all tĂ„gtrafik till och frĂ„n och i Norrbotten.

Vi berÀttade flera gÄnger i samband med jul- och nyÄrshelgerna om försenade och instÀllda tÄg. Ett exempel var nattÄget frÄn Stockholm till Kiruna som var försenat med drygt 12 timmar.

Men efter helgerna blev problemen Àn större. Statistik frÄn Trafikverket talar sitt tydliga sprÄk.

Under tre veckor i december i fjol var det 27 instÀllda tÄg till/frÄn och i Norrbotten. Bara under de tvÄ första veckorna i januari i Är har det varit 65 instÀllda tÄg. JÀmför man med motsvarande perioder för ett Är sedan var det i december 2020 10 instÀllda tÄg och i januari 2021 31 instÀllda tÄg.

– Det Ă€r mĂ„nga Ă„r sedan vi haft det sĂ„ kallt i början av januari som i Ă„r. Vi har en köldgrĂ€ns pĂ„ 30 minusgrader. Det Ă€r orsaken till att vi fĂ„tt stĂ€lla in sĂ„ mĂ„nga tĂ„g hittills i Ă„r, sĂ€ger Christer Berglund.

Har ni sÄ gamla tÄg att de inte klarar kylan?

– Det handlar inte om det. Förutom problem med lok och vagnar kan vattnet frysa och det kan bli svĂ„rt att hĂ„lla vĂ€rmen i tĂ„gen. Vi kör mycket genom nĂ€stan obebodda trakter och det handlar om att garantera passagerarnas sĂ€kerhet, sĂ€ger Christer Berglund

Hur har ni det med sjukskrivningar?

– Hittills har vi klarat oss ganska bra frĂ„n det. Men nu Ă€r corona-smittan vĂ€rre Ă€n nĂ„gonsin sĂ„ det Ă€r en osĂ€kerhet nu om vi kommer att drabbas av det framöver, sĂ€ger Christer Berglund.

Även nĂ€r det gĂ€ller förseningarna har det varit fler i januari Ă€n i december, ocksĂ„ jĂ€mfört med motsvarande tid för ett Ă„r sedan.

Punktligheten, alltsÄ om tÄget kommit till slutstation högst fem minuter försenat, var de tvÄ sista veckorna i december 70,9 procent respektive 73,7 procent. De tvÄ första veckorna i januari hade den sjunkit till 53,2 respektive 65,9 procent. JÀmfört med december 2020 var punktligheten dÄ 85,3 och 87,8 procent. Första veckan i januari i fjol var punktligheten över 90 procent, medan den andra veckan sjunkit till 61,7 procent. Det berodde pÄ en köldknÀpp 12-14 januari dÄ mÄnga tÄg stÀlldes in.

– En viktig förklaring till förseningarna i slutet av december i fjol var att vi hade ett stopp i Jörn som pĂ„verkade mĂ„nga tĂ„g, sĂ€ger Christer Berglund

Denna vinter och förra

Förra vintern
December 2020: 10 tÄg instÀllda
Januari 2021: 31 tÄg instÀllda

Denna vinter
December 2021: 27 tÄg instÀllda
Januari: 65 tÄg instÀllda

Siffrorna avser mĂ€tperioder pĂ„ fem veckor, tre i december och tvĂ„ i januari, för bĂ„da vintrarna. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!