Worldwide UF, som består av Alice Sandqvist, Maya Wolfe, Saga Sandström Jonsson och Tilde Jatko som läser tredje året på ekonomiprogrammet på Luleå Gymnasieskola, har utvecklat ett sällskapsspel om Agenda 2030. De vill inspirera både unga och gamla till att lära sig mer om och bidra till ett mer hållbart samhälle. Eleverna har lagt ner mycket arbete på att säkerställa en socialt och miljömässigt hållbar värdekedja för sin produkt och de har knutit många samarbeten, bland annat med Ronald McDonalds barnsjukhus i Huddinge och med Naturskyddsföreningen i Norrbotten.
– Det känns fantastiskt. Vi är i extas, säger Maya Wolfe om vinsten.
Är det någonting ni lärt er i UF-företaget?
– Ja, att våga. Våga fråga, våga få ett nej och våga ta kontakt med människor, säger Tilde Jatko.
Finns det något särskilt tips ni vill dela med er av?
– Att våga och att kommunicera med varandra, vara tydliga, tydlighet är också viktigt i ett företag, säger Tilde Jatko.
– Att hårt jobb lönar sig, tillägger Maya Wolfe.
Torsdag den 24 mars samlade Ung företagsamhet i Norrbotten årets UF-företagare, deras lärare och representanter från regionens kommuner och företag. Under dagen fick deltagarna träna på att presentera sig själv, sina idéer och knyta kontakter samt lyssna på inspirationsföreläsningar.
Gymnasieelever från olika skolor och program i hela Norrbotten driver UF-företag som en del av deras utbildning. Som en del av UF-året kan eleverna delta i en rad tävlingar. Jurypersoner är näringslivsrepresentanter från länet. Totalt ges åtta UF-företag från Norrbotten möjlighet att resa till SM i Ung Företagsamhet som går av stapeln i Göteborg i maj i år.
– Alla UF-företagare är vinnare, oavsett placering. Eleverna möter utmaningar och nya situationer genom sin entreprenörskapsresa och det bidrar till stor personlig utveckling. Tävlingarna är en viktig del i att öva på att presentera sina idéer både muntlig och skriftligt, men också i att öva upp sitt mod och sitt initiativtagande. De som drivit UF-företag startar både företag i större utsträckning än andra och har lättare att etablera sig på arbetsmarknaden, säger regionchef Carolina Heimdahl.
Årets UF-företag
Tävlingsvärd: GO Business
1 Worldwide UF, Luleå Gymnasieskola
2 Vitality UF, Luleå Gymnasieskola
3 ÅterSmycka UF, Björknäsgymnasiet, Boden
Årets Ekologiskt Hållbara UF-företag
Tävlingsvärd: Meta
1 Worldwide UF, Luleå Gymnasieskola
2 ReCream UF, Björknäsgymnasiet, Boden
3 ReUseCandles UF, Lapplands Gymnasium, Gällivare
Årets Hantverkare
Tävlingsvärd: Creative Ebeneser
1 Formad UF, Sandbackaskolan, Arvidsjaur
2 Norrsken UF, Sandbackaskolan, Arvidsjaur
3 ReCream UF, Björknäsgymnasiet, Boden
Årets Vara
Tävlingsvärd: LKAB
1 Luleläsken UF, Luleå Gymnasieskola
2 Nätverket UF, Lapplands Gymnasium Gällivare
3 Worldwide UF, Luleå Gymnasieskola
Årets Socialt Hållbara UF-företag
Tävlingsvärd: Region Norrbotten
1 Worldwide UF, Luleå Gymnasieskola
2 Vitality UF, Luleå Gymnasieskola
3. Formad UF, Sandbackaskolan, Arvidsjaur
Årets Reklamfilm
Tävlingsvärd: Yours
1 MAKES UF, Luleå Gymnasieskola
2 Bildfabriken UF, Björknäsgymnasiet, Boden
3 Memento Cards UF, Björknäsgymnasiet, Boden
Årets Tjänst
Tävlingsvärd: SCA
1 Breakfast in Bed UF, Luleå Gymnasieskola
2 Virtual Tours UF, Gränsälvsgymnasiet, Övertorneå
3 Xpos UF, Björknäsgymnasiet, Boden
Årets Innovation
Tävlingsvärd: Almi Företagspartner Nord
Worldwide UF, Luleå Gymnasieskola
NorrTopp UF, Björknäsgymnasiet, Boden
C.E-Design UF, Strömbackaskolan, Piteå
Årets Säljare
Tävlingsvärd: Länsförsäkringar Norrbotten
1 Emma Ringvall, DIFF DESIGN UF, Luleå Gymnasieskola
2 Elias Tjärnqvist, Vitality UF, Luleå Gymnasieskola
3 Ella Eriksson, SM mössan UF, Strömbackaskolan, Piteå