Därför besöker youtubern företag i länet

Han har en kvarts miljon prenumeranter på Youtube. Nu har Johan Hedberg, alias Matgeek, fått upp ögonen för Norrbotten.

Roger Niemi, grundare av Tornedalens Renprodukter, demonstrerar kallrökningsprocessen i Soukolojärvi.

Roger Niemi, grundare av Tornedalens Renprodukter, demonstrerar kallrökningsprocessen i Soukolojärvi.

Foto:

Norrbotten2018-10-26 17:00

Johan Hedberg är PR-konsulten och marknadschefen som en dag insåg att hans riktiga passion var mat. Nu driver han Youtubekanalen Matgeek där han har nästan 250 000 prenumeranter. Intresset för att besöka Norrbotten och göra en matresa i länet har funnits länge, men när Hushållningssällskapet – inom ramarna för projektet Norrbottnisk Mat – tog kontakt med honom och erbjöd en pressresa med stopp hos ett flertal småskaliga lokala producenter gjorde han slag i.

– Vi har varit runt en hel del, men så här långt norrut har jag aldrig varit förr – i Sverige. Det är ju långt hit, ska vi åka hit så vill man ju vara här några dagar och maximera den information vi får ut, säger Hedberg.

Efter besök hos bland annat Junköfiskarna, Kalix Ost och Tornedalens Renprodukter blir Hedberg ett enda stort leende när han tillfrågas om vad han tycker om kvalitén på det han sett och smakat.

– Man vill ju ha allt det här som ni har massor av, sånt som bottnar i det lokala. Ni har en historik kring maten här som är så tydlig och smakerna är så bra. De är rejäla utan att vara överarbetade – superhäftigt.

Johan Hedberg har rest mycket, sett mycket och besökt många framgångsrika matdestinationer under sitt arbete med Youtubekanalen. Han ser att Norrbotten kan lära sig av mer etablerade spelare.

– Man kan alltid bli bättre på att nå ut med grejerna. Det handlar om allt från förpackning till marknadsföring och där vill jag verkligen råda folk att ta hjälp. Gör det ni är bra på och låt de som kan ta fram en snygg förpackning göra det. Det gäller att nå igenom bruset – för produkterna har ni ju. Så fort jag smakar något här tänker jag ”varför äter inte alla det här hela tiden?”

Hedberg imponeras dock av samarbetsviljan hos de norrbottniska producenterna.

– Alla pushar varandras produkter, alla känner varandra och vill verkligen att fler ska lyckas. Det där är väldigt bra.

Det må vara första gången som Johan Hedberg upplever Norrbotten – men det är inte sista, lovar han.

– Det är frustrerande. Man skulle vilja vara här längre, jag vill ju stanna till överallt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om