Då kommer förslaget om höjd flygskatt

Dyrare flygbiljetter och färre nattåg söderut. Så kan det se ut för norrbottningarna i framtiden. "Släng förslaget om höjd flygskatt i soptunnan", säger Jan- Olov Nordström, Svenskt näringsliv.

Flygskatt. Slår hårt mot Norrbotten.

Flygskatt. Slår hårt mot Norrbotten.

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Norrbotten2016-10-28 05:00

Det närmar sig. I slutet av november ska utredningen om höjd flygskatt ligga på finansminister Magdalena Anderssons bord.

I december fattar ansvariga på Trafikverket beslut om hur nattågstrafiken mellan Narvik, Norrbotten och Stockholm ska se ut.

Förslaget om höjd flygskatt väcker oro.

– Åtta av tio företagare i Norrbotten är emot, det visade en undersökning som vi gjorde i november förra året, säger Jan- Olov Nordström, regionchef för Svenskt näringsliv Norrbotten.

Han berättar att 320 av de 2 700 medlemsföretagen bildar en företagarpanel och de har svarat på enkäten om höjd flygskatt.

– De flesta sa nej, det fanns mindre företag som håller sig i Norrbotten som inte hade någon åsikt. Men företagen här uppe får en sämre konkurrenssituation jämfört med dem i Mälardalen till exempel.

Frågan är också hur stor höjningen av flygskatten kan bli. Enligt ett tidigare förslag från Miljöpartiet skulle en flygbiljett inom EU bli 110 kronor dyrare och utanför EU 270 kronor dyrare.

Det är chefsjuristen Gabriella Loman som på uppdrag av regeringen under ett års tid utrett hur en höjd flygskatt skulle kunna se ut.

Målet med höjningen är att resenärerna ska välja mer miljövänliga alternativ, att uppmuntra flyget till effektivare transporter och minskad klimatpåverkan.

Vid utformningen av förslaget ska utredningen ta hänsyn till de närings- transport- och regionalpolitiska målen om bland annat jobb, tillgänglighet och konkurrenskraft i alla delar av landet.

Samtidigt som flygskatten kan höjas av miljöskäl finns det en risk för färre tåg söderut.

Vad det gäller tågtrafiken är det Trafikverket som på uppdrag av regeringen undersöker vilka sträckor som kan behöva statligt stöd för att befolkningen och företag i området ska kunna resa till rimligt pris.

Nattågstrafiken i Norrbotten är subventionerad till två tredjedelar. Bedömningen är att det inte går att få lönsamhet på verksamheten. I dag går två nattåg per dygn. En eventuell förändring ska gälla efter 2018.

Trafikverkets undersökning mynnar ut i tre förslag.

1. Ett nattåg per dygn. Resandet förutspås minska. Trafiken räcker inte till under högsäsong.

2. Två tåg under högsäsong, ett under lågsäsong. Bättre för turistnäringen, resandet under lågsäsong kan minska på grund av minskat utbud.

3. Två tåg per dygn, som i dag. Möjliggör ankomst- och avgångstider som är anpassade till turistnäringen.

Utredarens uppdrag

Ge förslag på hur skatten kan utformas för att uppmuntra konsumenter att välja mer miljövänliga alternativ.

Se över hur skatten kan uppmuntra flyget till effektivare transporter och minskad klimatpåverkan.

Ta i beaktande att skattens utformning ska samverka med de närings- transport och regionalpolitiska målen om bland annat jobb, tillgänglighet och konkurrenskraft i alla delar av landet.

Det är finansdepartementet som ansvarar för utredningen.

Chefsjuristen Gabriella Loman leder utredningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om