Coronakrisen: Hotet från Finland: "Katastrof"

Regionråden ser med stor oro på hur den stoppade arbetspendlingen från Finland slår mot vården och näringslivet. Dessutom hotas flygturerna till länet. "Det vore katastrof", säger Nils-Olov Lindfors (C).

" Den här skiten kostar för alla", säger regionrådet Linda Frohm (M), här tillsammans med Kenneth Backgård (SJVP).

" Den här skiten kostar för alla", säger regionrådet Linda Frohm (M), här tillsammans med Kenneth Backgård (SJVP).

Foto: Pär Bäckström / Frilans

Norrbotten2020-04-01 16:26

Finlands regering överväger att stänga gränsen helt i coronasmittans spår – och strypa all arbetspendling till Norrbotten. Regiondirektör Anna-Stina Nordmark Nilsson varnar nu för att ett 90-tal personer inom vården i Tornedalen berörs – och även regionråden följer utvecklingen.

– De får inte röra arbetspendlingen men nu ska de "skyndsamt" ta beslut i frågan. "Skyndsamt" i Finland kan vara en-två dagar från nu, säger Nils-Olov Lindfors (C).

Han befarar stora negativa följder inom vården.  

– Väldigt mycket finsk personal jobbar på svenska sidan – i Haparanda, Övertorneå, Pajala och Överkalix. En ansträngd personalsituation redan i dag som blir ännu allvarligare på grund av läget i Finland. Konsekvensen blir kraftiga omfördelningar av våra resurser – vi får styra om både patienter och personal.  

Dessutom ser Lindfors, med den regionala utvecklingen som ansvarsområde, med stor oro på effekterna inom näringslivet – både i Norrbotten och i Finland.  

– Jag har kontakt med finskt näringsliv och även de protesterar. Outokumpu exempelvis har ett 100-tal anställda som bor i Sverige och jobbar på stålverket i Torneå.

Men centerpartisten är lika bekymrad över den kraftigt minskade flygtrafiken i landet och hänvisar till att flygplatserna i Umeå, Sundsvall och Skellefteå nu stänger helt.

– Jag har fått information från Swedavia och SAS kommer fortsätta med två turer per dag till Luleå – just nu i alla fall. Katastrof om det förändras, inte minst för fraktflyget, som kan kopplas till persontrafiken.  

Coronakrisen inträffar mitt i regionens stora stålbad, med besparingar på 700 miljoner kronor fram till 2022.  

Regionråd Kenneth Backgård (SJVP) och Linda Frohm (M) uppger efter onsdagens regionstyrelse att hela effektiviseringsarbetet är pausat nu.

– Vi gör allt för att prioritera vården nu. Därför går omställningen på sparlåga. Allt fokus läggs på corona och  personalläget. Genomlysningarna skjuts på framtiden, säger Kenneth Backgård.

– Vi har heller ingen aning om ännu vad detta innebär för den regionala utvecklingen, vad gäller arbetslösheten och näringslivet, säger Linda Frohm.

Samtidigt blöder Länstrafiken på grund av coronasmittan – och nu kräver regionråden hjälp från statligt håll.

– Folk åker inte buss längre. Vi gör två miljoner kronor i förlust inom den regionala kollektivtrafiken – i veckan. Den får väldigt svårt att överleva. Därför måste vi få kompensation från staten.

Hur mycket kostar coronakrisen Region Norrbotten?

– Det får vi återkomma till – och räkningen går till staten, säger Backgård apropå att regeringen har utlovat finansiella coronastöd till regionerna i efterhand.  

– Den här skiten kostar för alla, säger Linda Frohm.

Men coronasmittans katastrofala följder för näringslivet kan paradoxalt gynna regionens personalbemanning, som därmed får tillgång till mer potentiell arbetskraft, menar hon.

– Vi har aldrig haft så mycket varsel som nu. Därför gör regionen inventeringar i de branscher som drabbas hårdast, kontaktar företag och även kommunpolitiker om hjälp från deras håll. Vårdverksamheterna bygger i och för sig på legitimerad personal, men vi har andra verksamheter också – mathantering, lokalvård, servicepersonal med mera, säger Linda Frohm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!