Tidigare i år publicerade företaget Better Business sin årliga lista där de rankar kundupplevelser hos svenska retailföretag. Listan inkluderar de 50 företag som fått bäst betyg när det kommer till kundupplevelser. I år placerade sig Bygma på en femteplats vilket är hela 18 placeringar högre än närmsta konkurrent.
– Det känns otroligt kul att vi placerar oss på en femteplats och än mer att vi är så långt framför våra konkurrenter. Upplevelsen som kunden får av oss är A och O i vår strategi och kärna. Den här placeringen blir verkligen ett kvitto på att vi arbetar på helt rätt sätt och det ser vi fram emot att fortsätta med under 2022, säger Peter Lindström, vd på Bygma Sverige.
Undersökningen som ligger till grund för listan bygger på omdömen från så kallade “mystery shoppers” som kartlagt kundupplevelsen utifrån faktorer som bland annat pris, faktainformation, kunskap och medarbetarnas engagemang.
Rankingen väckte positiva reaktioner på Bygma i Norrbotten.
– Det är fantastiskt roligt att vi ligger så bra till, säger Tobbe Eriksson på Bygma i Luleå.
– Det är roligt att kunderna uppskattar det man gör. Vi försöker vara så tillmötesgående som det bara går, säger Tobias Dahl på Bygma i Boden.
Caroline Lundgren, marknadschef på Bygma, menar att placeringen i undersökningen är välförtjänt.
– Vi ser att kundbemötandet och service är där vi är som starkast. Det är också där vi försöker jobba aktivt, att möta våra kunder personligt, att våra säljar försöker se människan bakom företaget, säger hon och tillägger att Bygma satsar på en ännu bättre placering nästa år.
– Inför nästa år skulle jag säga att vi kommer fortsätta jobba aktivt med service och kundbemötande. Vi vill definitivt ta en pallplacering i nästa års undersökning.