Byamän kritiska till vägplanering

Planprocessen kring ombyggnationen av väg 97 får kritik. Sävast byamän menar att Trafikverket begår formella och strukturella misstag. "Projektet kommer att köra fast" säger Gösta Harlin.

Foto: Roland S Lundström

Norrbotten2016-05-09 10:23

Som Norrbottens-Kuriren tidigare berättat ska den 12 kilometer långa sträckan mellan Södra Sunderbyn och Sävast byggas om till mötesfri landsväg med körfält 2+1 växlande 2+2, med mitträcke.

Det blir den sista av tre etapper för att göra den hårt trafikerade vägen mellan Boden och Luleå framkomligare och trafiksäkrare. En preliminär byggstart är satt till 2017/2018.

Sävast byamän är oroliga för att ombyggnationen kommer att försenas och har i en skrivelse till Trafikverket framfört sina farhågor. Byamännen vill förhindra förseningar, störningar i trafiken och onödigt höga kostnader för samhället. Trafikverkets planprocess är i normala fall ett bra arbetssätt I det här fallet finns det dock återkommande brister i tillämpningen, är åsikten.

– Man har ju hållit på med det här i snart 20 år och det har blivit fel på fel på fel. Vår uppfattning är att det här kommer att köra fast när det ska vidare till planprövning. Därför tycker vi att det är bra att vi påpekar de formella felen så tidigt som möjligt, säger Gösta Harlin, talesman för Sävast byamän.

I skrivelsen till Trafikverket menar Sävast byamän bland annat att utredningen är inaktuell.

– Sedan år 2005 har Trafikverket inte haft med några alternativ i sina övervägande. Detta trots att det inträffat en rad förändringar som motiverat ett nytt ställningstagande i såväl lokaliserings- som utformningsfrågan.

Några förändringar man pekar på är bland annat att det gått tio år sedan beslutet i vägutredningen och att trafikintensiteten har ökat, ombyggnaden har visat sig bli dyrare än alternativet från Sävast by och att stora vinster finns i en samordnad utredning med den pågående planeringen av en ny järnvägsdragning i samma sträckning.

Dåvarande Vägverket planerade en förstudie redan 1999 och Sävast byamän har tidigt varit aktiva för att medverka i planprocessen. Man har tidigare presenterat ett ombyggnadsalternativ med fyrfilig väg som Sävast byamän menar är trafiksäkerhetsmässigt, samhällsekonomiskt och miljömässigt överlägset det alternativ som Trafikverket planerat som sitt huvudspår.

– Gör man en ordentlig undersökning så kommer resultatet att visa att det är billigare och bättre att bygga längs järnvägen som vi har föreslagit för länge sedan, säger Gösta Harlin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om