Buskörandets bane

EU-mopedernas intåg har inneburit problem med buskörning i olagliga hastigheter på olämpliga ställen. Även antalet olyckor har ökat dramatiskt. En civil crossmotorcykel som polisen införskaffat har visat sig vara effektiv i stävjandet av buskörningen.

NORRBOTTEN2006-07-22 06:00
De så kallade EU-mopparna som med ett relativt enkelt ingrepp trimmas till att kunna köras hastigheter över 60 kilometer i timmen har blivit ett problem för polisen. Då inget körkort krävs för att köra moped blir fordonet ofta en farlig leksak för både förare och omgivning. EU-mopedernas popularitet är stor och polisen har haft stora svårigheter att få kontroll på buskörningen.
- I takt med att intresset för mopedkörning ökat explosionsartat bland ungdomarna har också antalet olyckor ökat dramatiskt, säger Henrik Fridström, polisinspektör Piteå.

Effektiv MC
Att jaga buskörande mopedister med polisbil är enligt polisen ingen bra lösning då den undflyende mopedisten utsätts för onödig risk och dessutom är framkomligheten dålig med bil. Polisen i Piteå köpte för ett år sedan in en civil crossmotorcykel för att försöka stävja den olagliga mopedkörningen. Försöket slog väl ut och även om problemet inte är helt avvärjt så har det i alla fall minskat.
- Vi tycker att vi har hittat en metod som minskar risken för olyckor både förare, cyklister och fotgängare, det får inte bli laglöst land ute på gång och cykelvägarna, säger närpolischef Kenneth Lundqvist.
Han betonar att man inte jagar misstänkta mopedister utan i stället kör den civile polisen upp bredvid mopedisten och tecknar åt denne att stanna.
- Hittills har ingen försökt smita, säger kollegan Fridström som utbildar poliser att köra
­MC:s.

Krångliga regler
Reglerna som gäller för mopeder är krångliga och det gör inte polisens arbete lättare. Det finns tre klassificeringar med olika tillåtna hastigheter:
1. Mopedklass 2, tillåten maxhastighet 25 kilometer i timmen. Den ser ut som EU-mopederna men saknar registreringsskylt. Får köras på cykelbana.
2. Den äldre mopedtypen (Puch Dakota och liknande), tillåten maxhastighet 30 kilometer i timmen. Får köras på cykelbana.
3. EU-moped (ser ut som en cross-MC eller vespa), tillåten maxhastighet 45 kilometer i timmen. Registreringsskylt krävs. Får inte köras på cykelbana.
Henrik Fridström uppmanar de föräldrar som är osäkra på vad deras dotter eller son kör för moped eller om den är trimmad att ta kontakt med sakkunnig experthjälp, återförsäljare eller polisen.

Stort mörkertal
Statistiken visar alltså på en stor ökning av olyckor med EU-mopeder och enligt polisinspektör Fridström finns det ett stort mörkertal.
- Ofta går det till så vid en mopedolycka att föräldrarna tar sonen eller dottern till vårdcentralen där denne lappas ihop. Mopedens skador tas på försäkringen och hamnar inte i olycksstatistiken, säger Fridström som också märker en ökning av rattfyllekörning med moped.
- För att inte visa för föräldrarna att man druckit alkohol så kör man ändå hem mopeden onykter med stor olycksrisk son följd, säger han.

Fler MC på gång
I Piteå har polisen prioriterat mopedkörningen just på grund av ökningen av olyckor. Då metoden att använda sig av civil crossmotorcykel varit effektiv finns planer på att införskaffa flera till länet.
- De andra tätorterna i länet brukar låna motorcykeln vid skolstart och andra tider då mopedkörningen ökar och det är tydligt att det finns behov för fler än en i länet, säger närpolischef Kenneth Lundqvist.
Pengar har äskats till inköp av motorcyklar. Kostnaden ligger på mellan 40-70.000 kronor, enligt Henrik Fridström som anser det inte vara dyrt med tanke på effektiviteten.
- Det är betydligt billigare än en ny bil, och mycket effektivare, säger han.
Länets buskörare är härmed varnade.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!