Personalbrist anges av flera branscher som ett stort och växande problem. I sommar ser vi hur bristen på anställningsbar personal påverkar tidningsutdelningen i Norrbotten. De flesta får sin tidning som vanligt, men i synnerhet östra Norrbotten har haft stora problem i sommar.
I vissa byar har tidningen inte alls kommit någon dag, och i Haparanda och Övertorneå har tidningarna ibland landat i brevlådorna flera timmar senare än vanligt. I de större orterna är det lättare att rekrytera.
– Vi har flera gånger i sommar fått skicka upp folk från Luleå till Övertorneå. Det blir tufft för dem med mycket bilkörning både före och efter sin budrunda. Det tar också längre tid om man inte har erfarenhet av just den rundan, säger Lars Hietala, affärsområdeschef för Svensk Hemleverans.
Svensk Hemleverans är ett dotterbolag till Norr Media och sköter all tidningsutdelning av NSD, Norrbottens-Kuriren och Piteå-Tidningen. Även en del rikstidningar och brev tas med av de runt 150 tidningsdistributörer som jobbar de sex nätter per vecka som tidningen delas ut. Runt 40 000 hushåll ska få saker i brevlådan varje morgon och rekryteringsläget blir allt svårare.
– Vi har haft ett mycket sämre rekryteringsläge med färre ansökningar och sämre urval i år än tidigare somrar. Det finns många arbeten ute och många arbetsgivare som konkurrerar om arbetskraften, säger Lars Hietala.
Det är inte alla som vill jobba natt, berättar han.
– Men vi vill ju behålla så bra service som möjligt till våra prenumeranter.
Till viss del har covid påverkat bemanningsläget, då sjuktalen varit högre än tidigare somrar.
Förstår du att prenumeranterna bli besvikna?
– Det förstår jag. Men måste berömma våra prenumeranter. De är otroligt tålmodiga, och många jag pratat med har haft stor förståelse för vår situation. Det är viktigt att vi är transparenta med att vi har ett bekymmer just nu.
Hur ser framtiden ut, kommer ni kunna rekrytera när ordinarie anställda gå i pension?
– Vi har en ständig rekryteringsprocess, men det är svårt. Inte minst i Malmfälten, där har vi haft svårt i flera år. Vi försöker jobba med rekryteringar, men måste kanske hitta andra lösningar när det inte går.
I mitten av augusti är de flesta ordinarie buden tillbaka i tjänst och då hoppas man att servicen ska fungera som vanligt.