Brevgirot ingen succé i glesbygd

Nya modellen med Brevgiro och serviceställen har inte fallit väl ut.  Missnöjet i glesbygden är stort.  Det framgår i en rapport från länsstyrelsen.

MISSNÖJE. Både kontanthantering och nyttande av bankkort i glesbygden har brister efter att Svenska Kassaservice lagts ner.

MISSNÖJE. Både kontanthantering och nyttande av bankkort i glesbygden har brister efter att Svenska Kassaservice lagts ner.

Foto: Håkan Zerpe

Norrbotten2010-01-11 06:00
När Svensk Kassaservice stängde sina kontor avvecklades samtidigt den kassaservice som lantbrevbärarna tillhandahöll. Landets länsstyrelser fick i uppdrag att bevaka att samhällets behov uppfylldes i fråga om grundläggande betaltjänster. Länsstyrelsen i Dalarna blev samordare för arbetet. I rapporten för 2009 ingår en studie från länsstyrelsen i Norrbotten. Systemet med sex betalserviceställen och 25 områden med Brevgiro granskades. Brister
Betalserviceställena finns i länets nordligaste del. Besvärande brister noteras: # Avier från bankgirot kan inte lösas in. # Kontantuttag går bara att göra från fyra banker. # Kontantuttag är inte möjliga med utländska bankkort. # Insättningar av kontanter till person- och bankkonton tillåts inte. Brevgirot har inte ha blivit någon succé. Kunderna längtar tillbaka till gamla lantbrevbärarservicen. Organisationer, kommuner och privatpersoner är klart missnöjda. # Kontantuttag tar flera dagar. För inlösen av bankgiroavi måste man till banken. # Brevgirot anses krångligt med orättvisa uttagsavgifter, hela pensionen måste tas ut och stora belopp förvaras hemma. Företag har problem med hantering av dagskassor. Länsstyrelsens anser sammanfattningsvis att dagens betaltjänster inte motsvarar samhällets behov. De är inte nog tillgängliga på landsbygden och för äldre samt funktionshindrade. Lakaträsk
Lakaträsk byalag och dess ordförande Kenneth Rönnbäck har engagerat sig i frågan, bland annat i Kuriren och i en skrivelse till länsstyrelsen. Kenneth Rönnbäck tycker att utredaren Angela Nilsson, länsstyrelsen i Norrbotten, och Bodens kommun gjort ett bra jobb. Han har bara skummat rapporten, men säger spontant: -  Det är i alla fall bra att det rör på sig. Men jag känner inte att våra specifika problem lyfts fram tillräckligt. Vi har inte tillgång till betalserviceställena och kan inte ens ta ut pengar i Harads. I stället måste vi ta oss till Boden eller Luleå. Länsstyrelserna förväntas fortsätta bevakningen av hur tjänsterna fungerar.
Riksdagen beslutade 2007 att lagen om grundläggande kassaservice skulle upphävas. Bakgrunden var att internetbanker och brevgiro tagit över marknaden och Svensk Kassaservice tappade stora skaror kunder. Svensk Kassaservice avvecklades andra halvåret 2008 Detta medförde att 370 kontor stängdes och den kassaservice som lantbrevbärarna tillhandahöll upphörde.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om