– När det är förseningar på sträckor som vi trafikerar så löser vi det. Är det ett annat bolag som står för sträckan så ska ett sms-meddelande och ombokning komma från det bolaget, säger Stefan Linder, Vy:s affärschef nattåg.
Varför fick Anette Carlsson inget sms om inställt tåg?
– Det låter konstigt, det bolag hon skulle ha åkt med skulle ha informerat.
Ska man som resenär räkna med förseningar?
– Majoriteten av tågen är i tid medan vissa kan bli rejält försenade. Där sitter vi i samma sits som alla tågföretag. Framför allt norr om Vännäs är det känsligt, där finns bara ett spår. Det blir lätt så att Vy får ta kritiken när det gäller nattågen mellan Luleå och Göteborg. Men det är Trafikverket som behöver upphandla en annan sträcka, om nattåget inte ska gå via Stockholm.
Tor Kangas, Vy:s pressjour, förklarar att tågbolagen har kontakt med varandra för att resenären ska komma till sin slutstation, ett system som heter silverrail.
– Har du köpt en hel resa, en Resplusbiljett, då har du ett avtal att du ska komma till din slutstation. Är det störningar brukar man få ett sms för att boka om resan. När det är våra tågsträckor som är försenade då är det vi som löser vi det. Det är alltid bolaget som orsakar förseningen som bär ansvaret, så är det generellt inom resebranschen.
Vad bör Anette Karlsson göra i det här läget?
– Hon bör reklamera sin resa till Vy, sedan får Vy ta det vidare till SJ.